HOUT EN BOUWBOND CNV

Veiligheid wegwerker in het geding

Rijkswaterstaat richt zich bij wegwerkzaamheden op de wensen van weggebruikers, maar hoe veilig voelt de wegwerker zich? Om hier achter te komen heeft de Hout- en Bouwbond CNV een onderzoek uitgevoerd onder leden die langs de weg de kost verdienen.

Gijs Lokhorst, cao-onderhandelaar Hout- en Bouwbond CNV, reageert op de verslechterde veiligheidsomstandigheden waaronder wegwerkers dienen te werken: 'Rijkswaterstaat richt zich bij wegwerkzaamheden niet in eerste instantie op de veiligheid van wegwerkers. Dit blijkt ook uit de verhoging van de snelheid van 70 naar 90 kilometer per uur. De Hout- en Bouwbond CNV is betrokken bij de evaluatie van dit nieuwe regime. Wij hameren nu al op strengere handhaving en controle van de juiste snelheid op trajecten waar aan de weg wordt gewerkt.'

Niet veilig
Wegwerkers voelen zich niet altijd veilig tijdens hun werk. Uit de enquête blijkt dat 75,4 procent zich elke maand wel eens onveilig voelt en 9 procent zich wekelijks niet veilig acht. De belangrijkste reden waarom men zich onveilig voelt, is het gedrag van andere verkeersdeelnemers (91 procent). Met name het gedrag van andere verkeersdeelnemers veroorzaakt een gevoel van onveiligheid. Het gaat daarbij om mensen die te snel rijden, mensen die onvoorzichtig zijn maar ook om onbegrip voor het werk aan de weg bij andere verkeersdeelnemers. Lokhorst: 'Opdrachtgevers stellen nog wel eens eisen ten aanzien van de verkeersdoorstroming. Ook zien ze het werk het liefst zo snel mogelijk klaar. Onze voorlopige conclusie is dat dit kan leiden tot geen of onvoldoende veiligheidsmaatregelen. Of tot situaties waarin werknemers zich genoodzaakt zien de veiligheidsmaatregelen te negeren. Dat is een kwalijke zaak.'

Op ruime afstand volgen als tweede de toegepaste veiligheidsmaatregelen en het eigen gedrag van werknemers. Het valt op dat bij de vraag hoe vaak men zich onveilig voelt door het eigen gedrag of het gedrag van collega's, 63 procent aangeeft dat dit iedere maand wel een keer voorkomt.
Gijs Lokhorst: 'We vermoeden dat er een relatie bestaat met een aantal andere oorzaken: verschoven werktijden, toegepaste veiligheidsmaatregelen en wensen van de opdrachtgever. Deze zaken moeten nog verder onderzocht worden.'
Bij verschoven arbeidstijden worden als redenen van onveiligheid de volgende voorbeelden genoemd: verminderd zicht als gevolg van schemering en duisternis, vermoeidheid en werkdruk.

Onoverzichtelijke situaties
39 Procent van de werknemers voelt zich wel eens onveilig als gevolg van machines en gereedschappen. Soms komt dit doordat veel machines in het werkvak tot een onoverzichtelijke situatie leiden. Ook houden werknemers zelf niet altijd voldoende rekening met machines, ze staan er achter of in dode hoeken of binnen het draaibereik. Opvallend is dat 63 procent aangeeft dat hun eigen gedrag wel eens tot een onveilig gevoel leidt. Het gedrag van collega's geeft eveneens 63 procent wel eens een gevoel van onveiligheid. Als redenen worden genoemd: onoplettendheid, onverantwoord gedrag, haast als gevolg van tijdsdruk en het gebrek aan overzicht.
Lokhorst: 'Als bond hebben we ook nog een taak. We moeten zorgen voor betere bewustwording bij weggebruikers en wegwerkers. Wees je bewust van de gevaren. Daarnaast moeten we zorgen voor goede veiligheidsinstructies en als laatste is het signaleren van gevaarlijke situaties van belang. Daarom betrekken wij actief onze leden bij de evaluatie van de nieuwe kilometernorm.'