Ingezonden persbericht


Persbericht nationale thuiswinkel awards 2005

Ede, 22 maart 2005

Consumenten kiezen beste webwinkels van Nederland

Meer dan 300.000 keer gestemd op favoriete webwinkels!

De winnaars van de Nationale Thuiswinkel Awards 2005 zijn bekend. Tijdens een besloten gala-avond ten overstaan van 430 aanwezigen in Hotels van Oranje in Noordwijk aan Zee zijn de jaarlijkse vak- en publieksprijzen uitgereikt. De Awards zijn georganiseerd door de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, een initiatief van de branchevereniging Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org.

Meer dan 120 deelnemende bedrijven
Uit meer dan 120 inzendingen zijn op 29 januari jl. de genomineerde bedrijven bekendgemaakt voor publieksprijzen. Een maand later werden de genomineerden voor de vakprijzen bekendgemaakt. Een 18-koppige vakjury onder leiding van Roel Pieper heeft de winnaars van de vakprijzen bepaald. Consumenten hebben tussen 29 januari en 20 maart op de favoriete thuiswinkels gestemd via www.thuiswinkelawards.nl.

7 Winnaars publieksprijzen 2005, meer dan 300.000 stemmen geteld! Fons van Westerloo, voorzitter van de publieksjury: 'Nederlanders hebben dit jaar werkelijk massaal gestemd op hun favoriete webwinkel. Vorig jaar werden meer dan 200.000 stemmen geteld, dit jaar is aantal consumenten stemmen opgelopen tot 316.693 stemmen, voorwaar een prestatie!'

De winnaars van de publieksprijzen 2005 zijn:
45.339 stemmen tbv Consumentenelektronica, winnaar www.dynabyte.nl (16.404 stemmen) 49.990 stemmen tbv Home Entertainment, winnaar www.bol.com (25.717 stemmen) 41.663 stemmen tbv Kleding en Pers. verzorging, winnaar www.otto.nl (21.262 stemmen) 44.174 stemmen tbv Reizen, winnaar www.sunweb.nl (16.216 stemmen) 40.623 stemmen tbv Tuin- en Woninginrichting, winnaar www.morres.nl (13.762 stemmen) 44.646 stemmen tbv Verzekeringen en (fin) diensten, winnaar www.postbank.nl (25.865 stemmen) 50.258 stemmen tbv Warenhuizen, winnaar www.kijkshop.nl (20.979 stemmen)

Vakjury olv Roel Pieper kiest winnaar vakprijzen 2005 De vakjury onder leiding van Roel Pieper, bestaande uit hoofdredacteuren van 8 mediapartners en 10 bekende vakgenoten, heeft de winnaars van de vakprijzen 2005 gekozen.

Beste Starter 2005
De site Vitunique.nl is door de vakjury verkozen tot meest veelbelovende starter. De kracht van Vitunique.nl is de wijze waarop met speciale software een analyse kan worden gemaakt van iemands leefstijl en voedingspatroon, op basis waarvan in een eigen laboratorium voeding supplementen op maat worden samengesteld. Vitunique.nl ontving als beste Starter 2005 een cheque ter grootte van EUR 152.000 aan diensten en producten beschikbaar gesteld door de sponsoren van de Nationale Thuiswinkel Awards 2005.

Beste Catalogus 2005
De vakprijs beste catalogus is dit jaar toegekend aan VacanceSelect. De vakjury prijst de wijze waarop de catalogus op inspirerende wijze vernieuwend is neergezet, waarbij de emotie rond vakantie centraal staat.

Beste Webwinkel 2005
De vakprijs beste Webwinkel is dit jaar gewonnen door Bakker Hillegom. Een nieuwe webstie die passie voor tuinieren uitstraalt. Een hoge kwaliteit fotografie, uitgebreide product beschrijvingen en veel thematische informatie. Met recht de grootste groene tuinwinkel van Europa, aldus de vakjury.

BRANCHE INNOVATIE AWARD 2005 NAAR STICHTING WAARMERK, DREMPELVRIJ.NL

De Branche-Innovatie Award 2005 is uitgereikt aan de Stichting Waarmerk, Drempelvrij.nl. De Award werd door Wil Amian, voorzitter van Thuiswinkel.org, overhandigd aan Jan Troost, voorzitter van de Stichting Waarmerk Drempelvrij.nl en lid van de Taskforce Gehandicapten & Samenleving. Uit het juryrapport:
'De Stichting Waarmerk drempelvrij.nl is een zeer jonge stichting, opgericht in oktober 2004, die zich ten doel heeft gesteld om de toegankelijkheid van Nederlandse websites voor iedereen, inclusief mensen met een handicap en senioren te ondersteunen door middel van een transparante 'waarmerk' regeling met een logo en heldere normen'.

'Het waarmerk drempelvrij.nl heeft als doel de toegankelijkheid van internet te vergroten en te waarborgen ten behoeve van mensen met een functiebeperking. Dat gebeurt doordat aan het waarmee drempelvrij gerelateerde inspectie-instellingen de website regelmatig controleren op toegankelijkheid'.

'Een toegankelijk internet is belangrijk voor iedereen, maar vooral voor mensen met een handicap. Internet vergroot hun wereld en hun zelfstandigheid. Personen met een functiebeperking kunnen alleen goed gebruik maken van internet als dit daadwerkelijk toegankelijk is'.

De prijs is toegekend aan de in 2004 gerealiseerde of geïnitieerde, succesvolle, vindingrijke of veel belovende initiatief, innovatie of ontwikkeling ten behoeve van verkopen op afstand.

SPONSORS
De uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards 2005 zijn mogelijk gemaakt door: Hoofdsponsors:
Clockwork, PaySquare, SBS Broadcasting, Selektmail Nederland, Selektvracht en De Telegraaf

Co-sponsors: Epiphany, HCN, Ilsemedia, Kahuna, MailStreet, TDX, SAS, The Vision Web, Wallie

EINDE PERSBERICHT

STICHTING NATIONALE THUISWINKEL AWARDS
De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards is een initiatief van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, de branchevereniging voor bedrijven die producten en/of diensten op afstand verkopen aan consumenten.

De Stichting is opgericht in juli 2001 met als doelstelling het organiseren van onafhankelijke award verkiezingen voor de branche.

Met de uitreiking van de Awards beoogt de Stichting een positieve bijdrage te leveren aan het zelfbewustzijn van de branche, zowel bij bedrijven die verkopen op afstand aan consumenten als bij consumenten die kopen (gaan) op afstand.

Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht