Gemeente Harlingen

Een veilige N31 tussen Zurich en Harlingen weer een stap dichterbij 22-3-2005
Onlangs heeft Rijkswaterstaat de studie naar de ombouw van de N31 tussen Zurich en Harlingen afgerond. Deze studie wordt afgesloten met het uitbrengen van een zogenaamd Ontwerp-Tracébesluit. Hierin staat gedetailleerd omschreven hoe de nieuwe weg er uit komt te zien, welke gevolgen dit heeft voor de omgeving en hoe daarmee wordt omgegaan. Basis voor het Ontwerp-Tracébesluit is de keuze van de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM in januari 2004. Toen hebben zij aangegeven de gevaarlijke rijksweg om te bouwen tot een veilige dubbelbaans autoweg. Vanaf 22 maart t/m 17 mei ligt het Ontwerp-Tracébesluit ter inzage op verschillende locaties in de regio. Alle omwonenden, weggebruikers en andere betrokkenen worden opnieuw uitgenodigd om hun reactie te geven.

Het Ontwerp-Tracébesluit
In januari 2004 heeft de minister van Verkeer en Waterstaat, mede namens de minister van VROM, gekozen voor een ombouw van de N31 tussen Zurich en Harlingen tot een dubbelbaans autoweg. Deze keuze is het afgelopen jaar door Rijkswaterstaat tot op detailniveau uitgewerkt. De belangrijkste kenmerken zijn: de om te bouwen autoweg krijgt twee rijbanen met elk twee rijstroken, er komt een vangrail in de middenberm, de maximumsnelheid wordt 100 km per uur en de nu nog gelijkvloerse kruisingen bij Zurich, 't Strand, Dijksterburen en Kimswerd verdwijnen of worden omgebouwd.

Informeren van betrokkenen
Het Ontwerp-Tracébesluit bestaat uit een aantal juridisch getinte rapporten. Om deze informatie toegankelijk te maken voor een ieder heeft Rijkswaterstaat een nieuwsbrief gemaakt waarin de belangrijkste uitgangspunten op een rij staan. Deze wordt gestuurd naar alle betrokkenen en belanghebbenden. Daarnaast worden de (groepen) mensen waarvoor de ombouw directe gevolgen heeft (b.v. verminderde bereikbaarheid) persoonlijk benaderd door de projectleider van Rijkswaterstaat.

Op donderdag 7 april organiseert Rijkswaterstaat in het gemeentehuis van Wûnseradiel in Witmarsum een informatiemarkt. Daarnaast biedt Rijkswaterstaat nog extra gelegenheid om vragen te stellen. Op donderdag 24 maart en op vrijdag 1, 8 en 15 april is de projectleider 's ochtends aanwezig in het gemeentehuis van Wûnseradiel. Ook is het mogelijk om op een ander moment af te spreken.

Officieel inspraaktraject
Voor het Ontwerp-Tracébesluit geldt een officieel inspraaktraject dat door het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat wordt begeleid. Tijdens de inspraakperiode (van 22 maart t/m 17 mei 2005) kunnen omwonenden en andere betrokken zowel mondeling als schriftelijk reageren. Het inspraakpunt Verkeer en Waterstaat organiseert op 14 april 2005 een officiële hoorzitting in het gemeentehuis van Wûnserdiel. Daarnaast verzamelt het Inspraakpunt ook alle schriftelijke reacties.

Het vervolg
Na afloop van de inspraakperiode beoordelen de ministers van VenW en VROM alle binnengekomen inspraakreacties en de adviezen uit de regio. Op basis hiervan stellen zij het zogenaamde Tracébesluit vast. Dat is naar verwachting in de zomer van dit jaar. Inspreken is dan niet meer mogelijk, er kan alleen nog beroep worden aangetekend. De uitvoering van de ombouw start in het najaar van 2006.