Gemeente Utrecht

Bedrijfsvoering Utrechts Centraal Museum kan en moet beter

De bedrijfsvoering van het Utrechts Centraal Museum kan en moet beter. Cultuurwethouder Toon Gispen heeft medio 2004 daartoe al maatregelen genomen. Deze en nieuwe maatregelen zullen de komende tijd verder worden doorgevoerd. De noodzaak daarvan wordt onderstreept door de heer Floris de Gelder. De directeur van het Nationaal Museum van Speelklok tot Pierement heeft de bedrijfsvoering van het Centraal Museum de afgelopen maanden nader onderzocht op verzoek van Gispen. Het college van burgemeester en wethouders sluit zich aan bij de hoofdconclusies daarvan. De Ondernemingsraad van het Centraal Museum is inmiddels op de hoogte gesteld.

Na het vertrek van de vorige directeur heeft wethouder Gispen de financiële situatie van het Centraal Museum al in beeld laten brengen. Toen over 2004 opnieuw een tekort dreigde, zijn meteen maatregelen genomen. Zo zijn nieuwe en strakkere regels opgesteld voor de financiële gang van zaken rond projecten, zoals tentoonstellingen die het museum organiseert. Ook wordt sinds medio 2004 bespaard op schoonmaakkosten, personeelskantine en de personeelsomvang. Verder is sindsdien een aantal verliesgevende activiteiten stopgezet, is de inhuur van externen beperkt en zijn geen kunstaankopen meer gedaan.

Het deels al ingezette pakket aan maatregelen is alleen al nodig om de begroting van het Centraal Museum sluitend te krijgen. Voor een hoger tentoonstellingsbudget moeten meer financiële middelen worden vrijgemaakt. De mogelijkheden hiervoor die in het onderzoek naar voren komen, kunnen vergaande consequenties hebben voor de veiligheid en het profiel van het museum. Wethouder Gispen wil deze mogelijkheden daarom eerst diepgaander onderzoeken.

De (waarnemend) directeur krijgt opdracht om de invoering van de maatregelen verder ter hand te nemen, de bedrijfscultuur waar nodig te verbeteren en de exploitatie structureel gezond te maken. Het eenmalige tekort dat het Centraal Museum in de afgelopen jaren heeft opgebouwd, is becijferd op ¬1.371.000 waarvan ¬640.000 voor achterstallig onderhoud. Het college heeft de directeur van het Centraal Museum opdracht gegeven te komen met een plan van aanpak om het tekort op te lossen.

Bij het aanstellen van een nieuwe directeur zullen raad en college op hoofdlijnen discussiëren over het profiel en het ambitieniveau van het museum. Na vaststelling van de kaders volgt uitwerking tot een nieuw museumplan.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Regie Bouma, bestuurscommunicatie, 030-286 11 55.