BOVAG

merkdealer

Disclaimer

Consument denkt positief over autoverkoper bij merkdealer

datum: 23-03-2005

De Nederlandse consument denkt positief over de autoverkopers van merkdealers. Tot deze voor sommigen wellicht verrassende conclusie komt onderzoeksbureau Trendbox, dat een onderzoek uitvoerde in opdracht van de Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van BOVAG.

Trendbox vergeleek het beeld dat de consument heeft van de autoverkoper bij de merkdealer met dat van verkopers van elektronica, verzekeringen, keukens, meubels en kleding. Aan het onderzoek deden duizend rijbewijsbezitters mee, onder wie 740 klanten van een (merk-)dealer. Gevraagd naar eigenschappen die de consument vindt passen bij de autoverkoper in het dealerbedrijf scoren vriendelijk, serieus, belangstellend, rustig en sympathiek het beste. De minst toepasselijke eigenschap voor de autoverkoper vindt men verlegenheid.

De autoverkoper staat altijd voor mij klaar zo vonden respondenten in het onderzoek. Verkopers in de andere branches die in het onderzoek onder de loep werden genomen scoorden op dit punt lager. Ook vindt men dat de autoverkoper in het dealerbedrijf het best op de hoogte is van de behoeften en wensen van de klant. De autoverkoper is duidelijk klantgericht; alleen van verkopers in de kledingbranche krijgt de consument een nog warmer gevoel, maar alle andere soorten verkopers laat de autoverkoper wat dit betreft achter zich. De klant heeft ook vertrouwen in de autoverkoper. Ook op dit punt neemt hij de tweede plaats in, na de kledingadviseur.

De consument heeft verder niet het gevoel dat een autoverkoper de klant iets door de strot wil duwen. Men vindt vooral niet dat de autoverkoper alleen maar producten wil verkopen. Dat vindt men bijvoorbeeld wel in overwegende mate van de elektronicaverkoper. En ook over de dienstverlening ná de aanschaf van de auto is men goed te spreken over de autoverkoper, beter dan bij verkopers in andere branches.