Gemeente Utrecht

Toelichting op besluit van het college van burgemeester en wethouders - 22 maart 2005

7. Twee mogelijke oplossingen voor veilige bevoorrading winkelcentrum Parkwijk

In vervolg op de motie 'Veilige bevoorrading winkelcentrum Parkwijk', die de gemeenteraad 11 november jl. aannam, heeft het college laten onderzoeken hoe het winkelcentrum het best kan worden ontsloten voor bevoorradingsverkeer. In de motie verzocht de raad om een experiment met meerijden door bevoorradingsverkeer over de busbaan door Parkwijk, omdat de huidige bevoorradingsroute op diverse punten onveilig zou zijn. De uitkomsten van het onderzoek bevestigen het probleem van de verkeersveiligheid en laten zien dat deze met enkele aanpassingen aan de huidige route kunnen worden opgelost. Zo wordt onder andere de bocht Houtrakgracht - Langerakbaan aangepast zodat deze voor vrachtauto's makkelijker te nemen is. Daarnaast krijgt bevoorradingsverkeer hier meer ruimte omdat parkeren op deze hoek onmogelijk wordt gemaakt. Ook wordt het wegprofiel ter hoogte van het kinderdagverblijf enigszins verbreed. Door deze maatregelen kan bevoorradingsverkeer blijven rijden zoals nu en wordt de directe aanleiding voor de motie in grote mate weggenomen. De kosten voor deze maatregelen worden geraamd tussen ¬ 28.000 en ¬ 38.000. Uit het onderzoek blijkt ook dat een experiment met meerijden over de HOV-baan tot andere knelpunten leidt. Zo zal het vrachtverkeer gebruik gaan maken van de Eerste Oosterparklaan waar op dit moment een gezondheidscentrum en een school worden gebouwd. Daarnaast moeten de kruispunten van de busbaan met de Langerakbaan en de Eerste Oosterparklaan worden aangepast om het vrachtverkeer de busbaan op- en af te laten rijden. Uitvoering van deze maatregelen wordt geraamd op zo'n ¬ 40.000, exclusief de kosten voor het eventueel herstel als het experiment niet definitief wordt. De resultaten van het onderzoek worden nu voorgelegd aan de commissie Verkeer en Beheer die een richtinggevende uitspraak zal doen over de te kiezen oplossing.