Ingezonden persbericht


Behoefte aan internet onmisbaar in de bouw groot

Daling omvang tegelmarkt ten einde

USP Marketing Consultancy meet binnen de bouwsector met de Internet Bouw & Installatie Monitor al sinds 1998 diverse aspecten van internetgebruik onder de verschillende marktpartijen. Zo hebben in de loop der jaren, zoals te verwachten, steeds meer mensen de beschikking gekregen over internet op het werk. De internet penetratie is de afgelopen jaren sterk gestegen en sinds (Rick: laat grafiek gemiddelde penetratie zien vanaf 1998) is door de jaren heen het hoogst gebleken bij architecten en installateurs (e & w). Gelijk aan de hoge internetpenetratie wordt internet inmiddels door veel mensen als onmisbaar gezien in de uitvoering van het werk. In de afbouwsector (schilders, stukadoors en tegelzetters) heeft men doorgaans het minst de beschikking over een internetaansluiting.

©2005 USP MARKETING CONSULTANCY

bleken weest installateurs (e & w)elektriciens

USP heeft in februari dit jaar de volgende stelling voorgelegd aan diverse marktpartijen in de bouw (652 geslaagde enquêtes) : "Ik zou in mijn werk niet meer zonder het medium internet willen werken". Dit om te kijken in welke mate internet ook daadwerkelijk gebruikt wordt en een belangrijk middel is geworden. In het verleden bleek namelijk dat men wel internet toegang had maar dat het gebruik ervan minimaal is.

De daling van de omvang van de professionele tegelmarkt lijkt in 2005 ten einde te zijn. In 2004 was er nog sprake van een daling ten opzichte van 2002, maar voor 2005 zijn de verwachtingen minder negatief. Dit blijkt uit de Tegelbranche Monitor 2005, het tweejaarlijkse onderzoek dat USP Marketing Consultancy in de professionele tegelbranche heeft uitgevoerd. In het kader van dit onderzoek zijn in januari van dit jaar 648 telefonische geslaagde enquetesenquêtes afgenomen met betrokken partijen. Naast de marktomvang is o.a. gekeken naar de inkoopkanalen van aannemers en tegelzetters en naar de naambekendheid en imago van zowel de belangrijkste aanbieders van tegels en tegellijmen als de belangrijkste tegelhandelaren.

In het jaar 2004 was er nog sprake van een daling van de omvang van de professionele tegelmarkt ten opzichte van 2002. Dit gold voor zowel de woningbouw als de utiliteitsbouw. Voor het komende jaar zijn de verwachtingen niet zo negatief. Voor de woningbouw en enkele sectoren binnen de utiliteitsbouw wordt zelfs een lichte tot forse stijging verwacht.

Uit de inkoopkanalen voor tegels en tegellijmen van aannemers en tegelzetters blijkt dat men naar aantal projecten voornamelijk bij de bouwmaterialenhandel inkoopt. Wordt er echter gekeken naar projectgrootte dan blijkt dat het volume percentage aannemers en tegelzetters dat rechtstreeks bij de fabrikant ingekocht wordt koopt fors toeneemt. Dit betekent dat men voor de grotere projecten vaker bij de fabrikant inkoopt.

Tevens heeft USP Marketing Consultancy gekeken naar de naambekendheid van de belangrijkste aanbieders van tegels en tegellijmen en van de belangrijkste tegelhandelaren onder alle betrokken marktpartijen.

©2005 USP MARKETING CONSULTANCY

Totaal zijn 652 geslaagde telefonische enquêtes afgenomen, verdeeld over de volgende marktpartijen:
. Architecten BNA

. Aannemers B&U

. Aannemers GWW

. Installateurs (electro- en werktuigkundig installateurs)
. Afbouwers (schilders, stukadoors en tegelzetters)
. Klussenbedrijven

Wat betreft tegels blijkt ook dat aannemers de bekende tegelmerken minder vaak regelmatig gebruiken dan tegelzetters, afgezien van een enkele uitzondering. Als vervolgens gekeken wordt naar het sporadische gebruik van tegellijmen door tegelzetters blijkt dat deze hoger is dan de sporadische verkoop door de handelsorganisaties. Het percentage aannemers en tegelzetters dat de belangrijke handelsorganisaties niet kent is relatief groot.

Met betrekking tot de wijze van oriëntatie kan geconcludeerd worden dat de betrokken marktpartijen, met uitzondering van de aannemer, zich meer oriënteren op tegels dan op tegellijmen. Tevens is er voor zowel de tegels als de tegellijmen een verschuiving waar te nemen in de wijze van oriëntatie. Men oriënteert zich tegenwoordig meer via persoonlijke bronnen.

Aan de respondenten die een bepaald merk kennen is gevraagd in welke mate men een beeld heeft van de activiteiten, het assortiment en de organisatie van het merk. Dit merkbeeld is een eerste stap om het imago van een merk te bepalen. In de figuur is het merkbeeld weergegeven van de tegels (aannemers) en de tegellijmen (architecten).

©2005 USP MARKETING CONSULTANCY

De tegelzetters hebben het beste beeld van de tegelmerken, gevolgd door de architecten. De aannemers hebben, in tegenstelling tot de andere marktpartijen, een niet zo duidelijk beeld van Mosa. Bij de tegellijmen zijn grote verschillen waar te nemen tussen de verschillende marktpartijen als het gaat om het percentage respondenten dat een zeer goed beeld heeft van een bepaald merk tegellijm. Voor de handelsorganisaties geldt dat de respondenten een relatief goed beeld hebben van BouwCenter en Bouwmaat.

Meer informatie over de marktomvang, naambekendheid, imago en andere onderwerpen die in dit onderzoen aan bod zijn gekomen is te lezen in het rapport dat naar aanleiding van dit onderzoek door USP Marketing Consultancy is geschreven.Gelijk aan de internetpenetratie is met name bij de architecten de behoefte aan internet het grootst: 76% geeft aan niet meer zonder internet te willen op het werk. Ook bij de verschillende aannemers en installateurs wil circa tweederderuimschoots meer dan de helft niet meer zonder internet. Binnen de groep afbouwers is die behoefte het kleinst: slechts 39% zegt niet meer zonder te willen.

Uit de USP Internetmonitor van 2004 bleek al dat juist voor architecten de zakelijke toepassingsmogelijkheden van internet duidelijk zijn: dit zou ook de grote behoefte kunnen verklaren. Voor afbouwers zijn die toepassingsmogelijkheden juist minder duidelijk (overigens onttrekken schilders zich enigszins aan die constatering). Wel gelooft ongeveer driekwart van de respondenten binnen alle marktpartijen dat het gebruik van digitale informatie-uitwisseling (internet én e-mail) in de toekomst zal leiden tot een verminderd gebruik van traditionele communicatiemiddelen, zoals post en fax. Of die verwachting uitkomt en op welke wijze zal blijken uit de komende edities van de USP Internetmonitor.

Voor vragen kunt u terecht bij drs. . Jan-Paul Schop De auteur is managing partnerverbonden aan het onderzoeks- en marketingadviesbureau USP Marketing Consultancy te Rotterdam. USP voert continu beschrijvend marktonderzoek voor toeleveranciers, brancheorganisaties en uitgevers in binnen de bouwwereld Wanneer u meer informatie wenst over USP kunt u bellen naar (tel: 010-2066900). Ook op de site www.usp-mc.nl kunt u meer informatie over USP en door USP uitgevoerde onderzoeken vinden uit, waarbij USP zich heeft gespecialiseerd in het uitvoeren van exclusieve onderzoeken. Waaronder veel klantentevredenheids- en imago onderzoeken. Wanneer u meer informatie wenst over USP kunt u bellen naar (tel: 010-2066900). Ook op de site www.usp-mc.nl kunt u meer informatie over USP en door USP uitgevoerde onderzoeken vinden.


---- --