PERSBERICHT - 2005-03-22

Beste catalogus 2005 volgens vakjury en beste webwinkel volgens publiek

Thuiswinkelprijs voor VacanceSelect.nl en Sunweb Vliegreizen

Vacanceselect.nl heeft tijdens de nationale thuiswinkelcompetitie de vakprijs gewonnen voor de beste catalogus 2005. Sunweb.nl kreeg de publieksprijs voor de beste thuiswinkel in de categorie Reizen. De prestigieuze ThuiswinkelAwards werden maandagavond 21 maart uitgereikt tijdens een feestelijk gala in Noordwijk. Voor de competitie, georganiseerd door de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie, brachten meer dan 65.000 consumenten hun stem uit, aanzienlijk meer dan vorig jaar.

De Nederlandse thuiswinkelorganisatie is de branchevereniging voor bedrijven die producten/en of diensten verkopen aan consumenten via catalogi, internet, post etc. Behalve VacanceSelect.nl waren voor beste catalogus ook Euro Relais, de ECI, Wehkamp en Yves Rocher Nederland genomineerd.

'Feel good magazine'
In december 2004 heeft VacanceSelect.nl afscheid genomen van de traditionele brochure. Deze brochure is vervangen door een zogenoemd feel good magazine (foto). In dit magazine Onze Vakantie vertellen klanten over hun ervaringen op de vakantiebestemmingen van Vacanceselect.nl.

Als de klant na het lezen van het magazine in de vakantiestemming komt en een vakantie wil boeken, kan men voor de feitelijke informatie terecht op de website www.VacanceSelect.nl.

Buitengewoon blij
Commercieel directeur Werner Kleiss van Vacanceselect is 'buitengewoon blij' met de erkenning die blijkt uit het toekennen van de ThuiswinkelAward door de 18 leden tellende vakjury aan zijn onderneming. "Voor ons was het afscheid nemen van de 350 pagina's dikke catalogus met ons complete aanbod een erg rigoureuze stap. Het is fantastisch om te ervaren, dat achttien wijze professionals ons daarvoor deze prachtige beloning geven," zegt hij.

Hoe belangrijk voor Vacanceselect het oordeel van de vakjury ook is, het zwaarst weegt vanzelfsprekend de reactie van de consument. Kleiss: 'We hebben ons daarover in het begin echt wel wat zorgen gemaakt. Maar waar we vroeger bij wijzigingen van ons publieksmateriaal soms veel negatieve reacties kregen, zijn deze nu volledig uitgebleven. Integendeel, er waren alleen maar positieve reacties. En in onze boekingen constateren we dit jaar tot nu toe een aanwijsbare groei. Voor mij is dat een overtuigend bewijs, dat we met dit afscheid van de traditionele manier van communiceren absoluut ook bij het publiek hebben gescoord".

Zeer tevreden
Sunweb Vliegreizen (Sunweb.nl) ontving in de categorie Reizen 16.216 voorkeursstemmen van de in totaal 44.174 uitgebrachte stemmen en toonde zich met deze score van bijna 37 procent bijzonder tevreden. Andere genomineerden waren Belvilla Vakantiewoningen (www.belvilla.nl), ElmarReizen.nl (www.elmarreizen.nl), GoGo Tours (www.gogo.nl) en Tickets.nl (www.tickets.nl).

Sunweb.nl was genomineerd door een jury onder leiding van Roel Pieper, hoogleraar e-commerce Universiteit Twente. Deze jury heeft diverse websites beoordeeld op basis van inhoud, structuur en navigatie, vormgeving, functionaliteit, interactiviteit en totaalbeleving. De jury heeft uit de 120 aanmeldingen 35 webwinkels genomineerd in 7 categorieën. Daarna was het aan de consument om de uitslag te bepalen.

Trots op prijs De publieksprijs betekent veel voor Sunweb Vliegreizen, directeur Joost Romeijn (foto) vertelt: Deze award is een prijs waar we heel trots op mogen zijn. Het is de bevestiging dat de combinatie van reizen verkopen en internet door ons fantastisch wordt gemaakt.

In vijf jaar tijd is Sunweb Vliegreizen gegroeid naar ruim 120.000 boekers, 80% van deze mensen boekt online. De groei is er nog lang niet uit, Sunweb.nl is volop in ontwikkeling, er worden continu nieuwe producten aan het al ruime assortiment toegevoegd. Zo is de organisatie dit jaar gestart met Sunweb Autovakanties: zeer scherp geprijsde (familie)vakanties per eigen vervoer naar comfortabele (all-inclusive) hotels in o.a. Oostenrijk en Frankrijk.

Verwachting overtroffen
Zon 64.327 consumenten hebben tussen 29 januari en 20 maart 316.693 stemmen uitgebracht via www.thuiswinkelawards.nl. Gemiddeld bracht een consument 4,9 stemmen uit in de 7 categorieën. Daarmee zijn alle verwachting volstrekt overtroffen. In 2004 werden er ruim 200.000 stemmen geteld, in 2003 zon 22.000 stemmen geteld en in 2002, bij de start van Nationale Thuiswinkel Awards bijna 7.000 stemmen.

Fons van Westerloo, voorzitter van de publieksjury: Nederlanders hebben dit jaar werkelijk massaal gestemd op hun favoriete webwinkel. Vorig jaar brachten werden er ruim 200.000 consumenten stemmen geteld, dit jaar is het ongekende hoge aantal van meer dan 300.000 stemmen gehaald, voorwaar een prestatie'.