NS schrapt directe IC Rotterdam-Amsterdam

Vandaag in OV.magazine

AMSTERDAM, 20050324 -- Vanaf 2007 schrapt NS de intercity's van Rotterdam Centraal via Schiphol naar Amsterdam Centraal. Dat blijkt uit het nog niet vrijgegeven rapport 'De bouwstenen voor de dienstregeling 2007' van NS en ProRail. In de scenario's die hierin worden gepresenteerd is de directe verbinding Rotterdam - Amsterdam niet meer opgenomen. Dat meldt vakblad OV.magazine vandaag op basis van het vertrouwelijke onderzoek 'De bouwstenen voor de dienstregeling 2007' van NS, ProRail en Railion.


Vanaf 2007 zullen reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam moeten kiezen tussen meer geld betalen voor de HSA of omrijden met de sneltrein via Haarlem. Reizigers die van Rotterdam Centraal naar Schiphol willen, zullen in Den Haag Centraal of Leiden moeten overstappen.
De metro-achtige frequenties waarvan eerder sprake was 'met elke paar minuten een trein naar de meest gangbare bestemmingen', zijn uit de dienstregeling voor 2007 verdwenen.
Om de betrouwbaarheid van de dienstregeling te vergroten, neigt de spoorsector naar een simpel twee-treinensysteem van stoptreinen en Intercity's. Die Intercity's gaan vaker stoppen en worden dus langzamer: in feite zijn het de huidige sneltreinen. Verder krijgen de Intercity's meer vaste eindpunten in plaats van wisselende bestemmingen. Dat leidt tot minder directe treinen en dus meer overstappen.


VERDER DEZE MAAND IN OV.MAGAZINE:
* Interview met Corina de Jongh, directeur Railforum
* De dramatische leegloop van het streekvervoer
* De verbouwing van Rotterdam Centraal
* Tilburgse T-bus
* Problemen bij materiaalkeuze voor Valleilijn
* RAILTECH 2005
* De bescheiden ambities in het vervoerplan van NS
* En de vaste bijdragen van Wouter Klootwijk en Lieuwe Zigterman