Gemeente Apeldoorn

Schone en energiezuinige stadsbus klaar voor productie

Op 30 maart 2005 zal staatssecretaris P. van Geel van ministerie van VROM in Apeldoorn het uiteindelijke prototype van de Whisper onthullen. De Whisper is een revolutionaire stadsbus die bespaart op energie, geluid en schadelijke uitstoot. De onthulling zal plaatsvinden tijdens het nationaal congres Tijd voor klimaatbeleid. Ambtenaren en bestuurders van 238 gemeenten en 12 provincies praten tijdens deze bijeenkomst gezamenlijk over hoe zij de uitstoot van CO[2 ]en broeikasgassen kunnen terugdringen. Doel van de bijeenkomst is om gezamenlijk tot afspraken te komen over de wijze waarop lokale en regional gemeenten broeikasgassen terug kunnen dringen. De Whisper zou hieraan een bijdrage kunnen leveren

De nieuwe bus bespaart op energie, geluid en schadelijke uitstoot. Dat gebeurt met een ingenieus systeem: de zogenaamde wielnaafmotor. Dat wil zeggen dat de motoren in de wielen zelf zitten. De motoren drijven de wielen aan en worden op hun beurt weer gevoed door energie uit batterijen. Dit is energie die vrij komt bij het remmen. Deze wielnaafmotoren zijn nergens ter wereld eerder in een stadsbus toegepast.

Het Apeldoornse bedrijf e-Traction heeft het systeem voor stadsbussen ontworpen. Volgens de makers verbruikt de Whisper de 40% minder brandstof dan de zuinigste type stadsbus die op dit moment op diesel rijdt. Bovendien produceert ze 90 procent minder geluid, namelijk 55 decibel. Dat is het niveau van een normale conversatie. De bus rijdt deels op groene stroom, waardoor de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen fors wordt verminderd. Volgens het Apeldoornse bedrijf is de uitstoot van de Whisper gelijk aan circa 112 autos van het type Toyota Prius.

Na twee jaar is het uiteindelijke prototype gereed en klaar om getest te worden in de dienstregeling van de Apeldoornse stadsbus. Over het tijdstip is de gemeente in gesprek met provincie Gelderland en de vervoerder BBA. Apeldoorn heeft 300.000 euro gestoken in de ontwikkeling van de bus. De provincie droeg hetzelfde bedrag bij, busbouwer VDL Berkhof en e-Traction deelden de rest. De klus blijft vooralsnog binnen de begroting van 800.000 euro.

Volgens wethouder Van Beckhoven zit de gemeente daarbij op een koopje. Vergelijkbare experimenten in Amsterdam (waterstof), Leeuwarden (aardgas) en Eindhoven kosten vele malen meer. In vergelijking met andere steden stoppen we er heel weinig geld in. De techniek is nu betrouwbaar en het rendement ligt voor het grijpen. Wij zijn dan ook zeer benieuwd hoe de staatssecretaris tegenover deze techniek staat.

Voor het laatst bijgewerkt op: 25-mrt-2005 08:44