Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Merkpiraten bestormen het Internet: enorme toename van spammails met reclame voor vervalste luxeartikelen
* Toename van 400% van luxe-spam

* Horloges van het merk Rolex aan de top van favoriete vervalsingen Haarlem, 30 maart 2005 - De laatste maanden is een aanzienlijke toename te zien van spammails met reclame voor illegale vervalsingen van designhorloges en -kleding. De spamfilters van LYCOS Mail, de webmail van de Internet portal LYCOS, blokkeerden vorig jaar alleen al 133 miljoen ongevraagde reclame e-mails die door merkpiraten verstuurd werden, een verviervoudiging t.o.v. 2003.

Een nader onderzoek van de 133 miljoen spammails heeft aangetoond dat het bij 10% (13 miljoen e-mails) om de reclame van vervalste horloges van het merk Rolex gaat. John van Vroenhoven, managing director Lycos Nederland: Via het Internet is het verhogen van je status met slechts één muisklik te realiseren. Merkpiraten gebruiken daarom het medium Internet steeds meer om hun producten te promoten.

De top 5 van de luxe-spam merken volgens de LYCOS Mail antispam filters is:
1. Rolex 2. Louis Vuitton 3. Burberry 4. Abercrombie & Fitch 5. Lacoste John van Vroenhoven: Spammers benadelen hiermee niet alleen de premium merken, maar zijn ook de gebruikers van e-mail tot last door het ongevraagd aanbieden van e-mail met daarin reclame voor nepartikelen. Uiteraard blijft Lycos haar filters voortdurend updaten om deze spam te onderscheppen en daarmee een einde te maken aan deze ' luxe' vorm van spam.