Gemeente Tilburg

05100PU
Datum
29 maart 2005

Uitvoering nieuwe Wet werk en bijstand positief verlopen

Tilburgse aanpak leidt tot goede resultaten

De Tilburgse aanpak bij de uitvoering van de nieuwe Wet werk en bijstand (WWB) per 1 januari 2004 werpt zijn vruchten af. Het aantal klanten is vorig jaar met ruim 5 % gedaald tot 5038. Hiermee komt Tilburg boven het landelijk gemiddelde uit (stijging van 1 %). Dit leverde een voordelig resultaat op van E 7 miljoen. Een voordeel waarmee nieuwe impulsen gegeven kunnen worden aan onder meer het armoedebeleid.

De succesvolle Tilburgse werkwijze is reeds in de loop der jaren ontwikkeld en niet zo zeer een gevolg van de invoering van de WWB. De WWB zorgt er wèl voor dat die werkwijze de genoemde financiële gevolgen heeft. Of de gemeente Tilburg in de toekomst een dergelijk positief resultaat blijft behalen is de vraag. Zo is een betere bestandsontwikkeling dan het landelijk gemiddelde in de toekomst naar verwachting niet houdbaar. Ook is er sprake van een verdere aanpassing van het bedrag dat de gemeente van het rijk krijgt. Beide factoren zijn van grote invloed op het toekomstig financieel resultaat.

De mensen die vorig jaar op basis van een reïntegratietraject aan een baan zijn geholpen, werken nog steeds. Dat betekent dat er sprake is van weinig terugval in de uitkering. Vorig jaar zijn 691 klanten uitgestroomd naar betaald werk. Hiervan zijn er 39 (tijdelijk) teruggevallen in de uitkering. Eind 2004 zijn er van die 39 nog 20 in uitkering, 19 zijn weer uitgestroomd. Het netto rendement voor duurzame uitstroom over 2004 is op dit moment 97,1%.

Aan het goede resultaat heeft ook het bestrijden van uitkeringsfraude bijgedragen. Vorig jaar is een groot aantal fraudezaken opgespoord, juist omdat bij specifieke risico-groepen het onderzoek plaats vindt. Vorig jaar is voor ca. E 1 miljoen aan bijstands-fraude opgespoord. In de tweede helft van 2004 is overigens bij de uitgevoerde huisbezoeken in het kader van fraudebestrijding ook de aandacht voor armoede en zorg betrokken. In diverse gevallen is een duidelijke behoefte aan hulp vastgesteld.

De nieuwe WWB geeft extra druk op de relatie met de klant. Dit spanningsveld stelt hoge eisen aan de professionalisering en de kwaliteit van de contacten met de klant. Dit vergt de komende periode extra inspanningen op het gebied van de klantbejegening.

Voor de pers:
Frans Jan Lathouwers, woordvoering wethouder Mevis, 013 - 542 8991 Ron de Rooij, communicatie sociale zaken, 013 - 542 9725

Bezoekadres
Koningsplein 8

Postadres
Postbus 90155
5000 LH Tilburg

Doorkiesnummer
013 542 97 25
Faxnummer
013 542 97 63


---- --