Provincie Zeeland



Diverse maatregelen moeten bijdragen aan verkeersveiligheid

Strepen aanbrengen om het uiterlijk van wegen uniform te maken, kruispuntmaatregelen en meer inhaalverboden invoeren. Dat zijn de belangrijkste maatregelen uit het beleid Verkeersveiligheid op maat. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben dit beleid gisteren voorlopig vastgesteld.

In Zeeland moet het aantal ernstige verkeersslachtoffers in 2010 met 20% naar beneden. Dat betekent: in 2010 maximaal 321 ernstige verkeersslachtoffers, waarvan maximaal 24 met dodelijke afloop. Naar verwachting kan door deze nieuwe belijning, de kruispuntmaatregelen en het invoeren van inhaalverboden de doelstelling worden gehaald. Het gaat in dit project om een gezamenlijke inspanning van Rijkswaterstaat Zeeland, Provincie Zeeland en de beide Zeeuwse Waterschappen. De besturen van het Rijk en de waterschappen zullen binnenkort ook een voorlopig besluit nemen over dit beleid.

Nieuw uiterlijk wegen buiten de bebouwde kom
Wanneer alle werkzaamheden zijn uitgevoerd en alle wegen dus zijn voorzien van nieuwe belijning, kunnen weggebruikers aan het uiterlijk van de weg zien hoe hard men mag. Een weg met alleen kantstrepen kent een regime van 60 km/h. Onderbroken kantstrepen en twee strepen in het midden: 80 km/h en een doorgetrokken kantstreep met twee middenstrepen: 100 km/h. Wegen waar je 80 of 100 km/h mag rijden, krijgen dus voortaan een dubbele streep in het midden.

De hele operatie om de wegen opnieuw in te richten duurt zon vijf jaar. Weggebruikers krijgen tot die tijd het advies: blijf goed op de borden letten. Bij sommige wegen lijkt het net alsof ze al helemaal voldoen aan de kenmerken, maar let op deze zijn nog niet helemaal klaar. Op bijvoorbeeld de Zeelandbrug of de Rondweg Zaamslag (N61) in Zeeuws-Vlaanderen staan doorgetrokken kantstrepen, maar men mag hier maar 80 kilometer per uur. In de komende jaren wordt dit soort wegen nog verder aangepast.

Meer dan 7.000 voertuigen per etmaal: een inhaalverbod De nieuwe belijning is onderdeel van landelijk beleid. Rijkswaterstaat Zeeland, Provincie Zeeland en de Waterschappen Zeeuws-Vlaanderen en Zeeuwse Eilanden zijn daarnaast van plan in Zeeland meer inhaalverboden in te stellen. Dit om de wegen veiliger te maken en ernstige frontale botsingen te voorkomen. Uitgangspunt van het plan is: rijden er meer dan 7.000 motorvoertuigen per etmaal over een weg, dan wordt er een inhaalverbod ingesteld. Waar landbouwverkeer op de rijbaan rijdt, is het uiteraard wel toegestaan landbouwverkeer in te halen.

Er zullen dus meer inhaalverboden komen in Zeeland. In het najaar stellen de besturen van de wegbeheerders het beleid voor de komende jaren vast. Burgers en maatschappelijke organisaties kunnen voor 1 juni 2005 laten weten hoe men over uitbreiding van het aantal inhaalverboden denkt. Deze meningen kunnen dan worden meegenomen in de uiteindelijke besluitvorming in het najaar. Bij concrete invoering van een inhaalverbod op een weg, volgen de overheden de gebruikelijke officiële procedure. Dat betekent dat er een verkeersbesluit wordt genomen. Hier horen voor de burger natuurlijk ook mogelijkheden tot bezwaar en beroep bij. Na een periode van twee à drie jaar willen de wegbeheerders nagaan hoe de ervaringen zijn als er vaker een inhaalverbod wordt ingesteld.

Werk met werk maken
De Zeeuwse wegbeheerders met wegen buiten de bebouwde kom hebben ervoor gekozen om de nieuwe markering zoveel mogelijk samen met het gewone onderhoud te laten uitvoeren. Daarom zal de invoering van alle belijningen zon vijf jaar in beslag nemen. Zo kunnen de kosten beperkt blijven en maken ze dus werk met werk. Ook zou het veel overlast geven als bijvoorbeeld alle Zeeuwse wegen in één jaar veranderd zouden worden. Weggebruikers zouden dan met veel afgesloten wegen en omleidingen te maken krijgen.

30 maart 2005, Ingrid de Kubber, tel. 0118-631824, persbericht 39/2005