CDA

30-03-05
Hessels: Veiligheid op spoor kan beter
Tijdens het vragenuurtje van dinsdag 29 maart heeft Jos Hessels zijn zorgen geuit over de uitkomsten van een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het ontsporen van een goederentrein op Koninginnedag 2003.

De trein ontspoorde als gevolg van het te hard rijden over een wissel. De goederentrein nam de wissel met 70 km per uur, waar 40 km per uur was toegestaan. Het Automatische Treinbeïnvloedingssysteem (ATB) greep niet in, omdat dit slechts is afgesteld op de algemene maximumsnelheid op het baanvak. Deze is voor personentreinen 130 km/h, maar voor goederen beduidend minder.

Hessels: Het is een probleem waarbij de de factor menselijk falen zo veel mogelijk beperkt moet worden. De CDA fractie wil dat er bekeken wordt of het ATB zodanig kan worden aangepast, dat bepaalde typen treinen afzonderlijk op de voor hen toegestane maximumsnelheid beoordeeld (en eventueel afgeremd) worden.'

Het goederenvervoer over het spoor vindt grotendeels in de nachtelijke uren plaats. De CDA fractie wil dat de Minister met de vervoerders overlegt over maatregelen die de veiligheid verder bevorderen, zoals bijvoorbeeld een dubbele bezetting van de trein bij bepaalde soorten van risicovol vervoer.