Krol Krol
Wethouder Krol: uitstel gekozen burgemeester
Boarne: Gemeente Leeuwarden (29-03-2005)
In een artikel in het ledenblad van het CDA Leeuwarden pleit wethouder
Gerrit Krol voor uitstel van de gekozen burgemeester. Een snelle
invoering ervan zou veel problemen veroorzaken in het lokale bestuur
dat nog niet eens bijgekomen is van de invoering van het dualisme.
Daarnaast ziet hij ook geen heil in de gekozen formateur zoals onlangs
door de VVD werd voorgesteld.
De integrale tekst van het artikel: `De laatste maanden wordt er in de
media veel geschreven en gesproken over de gekozen burgemeester en
sinds enige weken is daar aan toegevoegd de gekozen formateur, terwijl
het in sommige partijen al heel gewoon is dat de lijsttrekker
rechtstreeks gekozen wordt. Een aantal opmerkingen daaromtrent.
Als alles gaat zoals omschreven in de ingediende wetsvoorstellen, dan
krijgen alle burgemeesters in Nederland ontslag per maart 2006. Dan
volgt of het wachtgeld, waarschijnlijk gefinancierd door de gemeenten
en dus betaald door de inwoners van die gemeente of het zoeken naar
een andere baan of, en dat zal veelal gebeuren, het zich verkiesbaar
stellen voor het ambt van gekozen burgemeester! Dat lijkt gelet op de
afspraken in het regeerakkoord een onafwendbaar scenario. Principieel
is er niks tegen een gekozen burgemeester. Ook andere landen kennen
dat fenomeen. Maar of die gekozen burgemeester tegemoet komt aan
verkleining van de kloof tussen burger en gemeentelijke overheid,
zoals wordt verondersteld, is nog maar de vraag.
Verder moet bedacht worden dat een gekozen burgemeester zijn "eigen"
college voordraagt ter benoeming door de raad waardoor de invloed van
de raad, ook gekozen door de bevolking, afneemt en een machtsstrijd
tussen raad en college op de loer ligt. Tot nu toe wordt een college
van wethouders na afloop van de raadsverkiezingen aan de hand van de
verkiezingsuitslag samengesteld door de raad rekening houdend met een
raadsmeerderheid. In de nieuwe situatie is de burgemeester gekozen en
worden de overige (vijf) collegeleden gevraagd/voorgedragen door de
burgemeester. Dat is een verarming van de lokale democratie en een
gegeven waar men wat al te gemakkelijk aan voorbij gaat.
Ook de "eigen" politieke agenda van de gekozen burgemeester kan
conflicterend zijn met de politieke agenda van de raad met alle
consequenties van dien. Het is daarom dat ik pleit voor uitstel, niet
voor afstel, van de invoering van de gekozen burgemeester. De
invoering van het dualisme is nauwelijks goed verwerkt en uitgevoerd
na vier jaar. Laat dat in 2006 volgen door het fenomeen van de gekozen
burgemeester en de chaos lijkt mij compleet. Stel het uit tot 2010,
faseer, en bedenk oplossingen voor de problematiek en ga niet koste
wat het kost verder omdat D66 zonodig al in 2006 z'n zin moet hebben.
Enige tijd geleden werd aan de te
kiezen functionarissen toegevoegd de gekozen formateur, gelanceerd
door een adviescommissie onder leiding
van een prominent VVD'er, tevens burgemeester van onze gemeente. Een
weinig doordacht initiatief omdat de gekozen formateur niet afkomstig
hoeft te zijn uit de grootste partij, waardoor een probleem op
voorhand is geboren en dus niet opgelost. Een losse flodder van een
adviescommissie wat afleidt van de werkelijke problemen in ons land.
Hoe is het mogelijk dat de VVD redelijk blind achter D'66 aanloopt?!
Wat zou er in ons land nog meer rechtstreeks gekozen kunnen worden?
Als je daarover gaat filosoferen dan kom je bijna geheel spontaan bij
de commissaris van de koningin terecht. Vreemd dat D66 en de VVD daar
nog niet concreet mee aan de slag gaan. Misschien zouden dan de
extreem hoge bijverdiensten die deze functionarissen over het algemeen
hebben meteen kunnen worden meegenomen. Bekend is dat de commissaris
van Groningen voor ongeveer 90.000 Euro per jaar bijklust. Daar kunnen
tenminste 2 gezinnen van rondkomen. Het is schandalig dat minister
Remkes en het kabinet geen paal en perk stellen aan dit soort
"nevenfuncties". Voordeel van rechtstreeks verkiezen zou kunnen zijn
dat de inwoners van bijvoorbeeld Friesland direct zouden kunnen
controleren wat een commissaris zoal van plan is te doen en wat voor
tijd hij/zij daar voor nodig heeft. Nadelen zijn eigenlijk dezelfde
als bij de gekozen burgemeester. Een belangenstrijd tussen Staten en
Commissarissen waar eigenlijk niemand op zit te wachten! Dus voorlopig
maar niet doen.'
Gemeente Leeuwarden