ANBO

Ouderen uit verschillende culturen en taalverwerving

30-03-2005

Belang van informeel ongestuurde taalverwerving, zoals door Samenspraak.

Hoe leren mensen op oudere leeftijd een nieuwe taal? Dat was het thema van de bijeenkomst van het Ronde Tafel Overleg Oudere Medelanders (RTOM) van 29 maart jl. De heer R. Appel, emeritus hoogleraar Nederlands als tweede taal begon zijn betoog met de zin: Er heeft er eentje niet meegedaan.: een zin die voor oudere migranten een hele klus is door de typisch Nederlandse begrippen er en eentje. Hoe ouderen alsnog een taal kunnen leren hangt af van hun behoefte en motivatie, contact met taalaanbieder en hun leerstrategie. Daarom is een vaste methode niet zinvol. Het leren van woordjes, - met veel herhalingen, gekoppeld aan een handeling, zoals boodschappen doen heeft meer effect dan leren van grammatica. Vervolgens ging mevrouw L. Korteweg van Gilde Samenspraak in op Samenspraak: een laagdrempelige wijze voor anderstaligen om in een thuissituatie te oefenen met 50 plussers: enthousiaste vrijwilligers die geĂŻnteresseerd zijn in mensen uit andere culturen. Een keer per week begeleidt een senior-vrijwilliger een anderstalige met het oefenen van Nederlands aan de hand van alledaagse onderwerpen die de anderstalige belangrijk vindt. Ervaring met taalonderwijs is niet nodig. Samenspraak wordt aangeboden door een groot aantal gildes die vrijwilligers en anderstaligen matchen en de vrijwilligers ondersteunen. Tot slot gaf de heer R. Postma, docent van huis uit en als vrijwilliger actief bij 55+ Educatief toelichting op een pilot van de recent ontwikkelde methodiek van Forum voor allochtone ouderen. Met een groep Spaanse migranten behandelde hij steeds in vier lessen een thema, zoals communicatie, wonen, gezondheid en geld. Zijn conclusie luidt dat de methode met name geschikt is om migranten voor te lichten over onze samenleving en in mindere mate om Nederlands te leren. In die zin kon hij het betoog van de heer Appel dan ook onderschrijven om oudere migranten te helpen met het vergroten van hun woordenschat en oefenen van de uitspraak. Op de inleidingen volgde een geanimeerde discussie, bijvoorbeeld over het leren van abstracte begrippen en hoe om te gaan met verschillende normen en waarden.

Voor informatie over Samenspraak: zie www. gilde-samenspraak.nl

NB: op 2 juni houden de ANBO, PCOB en Unie KBO in Noord Limburg een informatiebijeenkomst over Samenspraak. Aanmelding bij Liesbeth boerwinkel. l.boerwinkel@anbo.nl.