Gemeente Dordrecht


---

Dordrechts Museum voegt werk Eugène Boudin toe aan collectie

Alicja Rakuzyn
De collectie van het Dordrechts Museum is verrijkt met een bijzondere aanwinst. Het betreft hier het schilderij La Place Ary Scheffer (Dordrecht, 1884, paneel 27 x 21,5 cm) van de 19de eeuwse Franse schilder Eugène Boudin.
Het werk is voor 85.000 euro aangekocht door de Stichting Vrienden van het Dordrechts Museum. Dit ter gelegenheid van het feit dat deze stichting zich dit jaar precies tien jaar lang inzet voor het museum. Boudin (1824-1898), een voorloper van het impressionisme, verbleef in het jaar 1884 een maand in Dordrecht en was zeer gecharmeerd van de stad en haar omgeving.
In de collectie van het Dordrechts Museum waren tot dusver nauwelijks buitenlandse kunstenaars opgenomen. Het museum legt zich immers vooralsnog toe op de Nederlandse schilderkunst van de 17de eeuw tot heden. De museumdirectie heeft echter het voornemen om zich vanaf heden ook te gaan richten op werk van toonaangevende buitenlandse schilders waarin de stad Dordrecht en haar directe omgeving centraal staan en wier werken een direct verband met de collectie hebben.

De stad Dordrecht en de regio zijn al eeuwenlang een inspiratiebron voor kunstenaars vanuit Europa en Amerika. Dit onderwerp staat dan ook centraal op de tentoonstelling Dromen van Dordrecht, die vanaf 3 april aanstaande in het Dordrechts Museum te zien is (zie hieronder in dit persbericht). Op deze tentoonstelling zijn overigens in totaal negen werken van Eugène Boudin te zien.

Dromen van Dordrecht

In het Dordrechts Museum is van 3 april tot en met 21 augustus 2005 een tentoonstelling te zien onder de titel: Dromen van Dordrecht, buitenlandse kunstenaars schilderen Dordrecht tussen 1850-1920. Meer nog dan Amsterdam en Rotterdam groeide de stad Dordrecht in de loop van de 19de eeuw uit tot een echte lievelingsplek voor internationale kunstenaars. Bijna 300 schilders bezochten tussen 1850 en 1920 de stad. In eerste instantie zijn het vooral de Engelsen die, in het voetspoor van William Turner op zoek gaan naar de 17de eeuwse stad van Aelbert Cuyp om in diens stijl te gaan schilderen. In de tweede helft van de 19de eeuw kwamen de buitenlandse kunstenaars af op het pittoreske karakter van Dordrecht, een stad met huizen die, net als in Venetië en Amsterdam, letterlijk in het water staan en die aan alle kanten door het water omgeven is. `Dordt'was ook een nog ongerepte stad waarvan de `skyline' nog niet vervuild was door zware industrie.
Vele Engelse, Belgische, Franse, Duitse, Oostenrijkse, Scandinavische en Amerikaanse kunstenaars brachten in deze periode een al dan niet langdurig bezoek aan de stad. Van de kunstenaars Boudin, Corot, Daubigny, Hermanns, Jongkind, Liebermann en Whistler zijn werken bekend met de stad Dordrecht als onderwerp. Ook minder bekende kunstenaars als Blau, Boggs, Campbell Noble, Jettel, Jernberg, Lebourg, , Skanberg en Vallée vonden hun weg naar het verstilde Dordrecht. De Franse impressionist Eugène Boudin die in 1884 een maand lang in Dordrecht verblijft, schrijft zelfs aan een vriend dat hij de stad ervaart als `une vraie colonie artistique'.

Dromen van Dordrecht,
buitenlandse kunstenaars schilderen Dordrecht tussen 1850-1920

Dordrechts Museum, 3 april - 21 augustus 2005