Milieukeur

23/03/2005

SMK (STICHTING MILIEUKEUR) OP NATIONALE FOOD WEEK MET GROENTEHOF, GULPENER BIERBROUWERIJ EN DE HOEVE

Van 3 tot en met 6 april 2005 vindt de Nationale Food Week in de Jaarbeurs te Utrecht plaats. De Nationale Food Week is een beurs voor alle aspecten van de foodbranche, gericht op de retail/handel. SMK zal samen met de Milieukeurhouders Groentehof (gesneden groente), Gulpener Bierbrouwerij en De Hoeve (varkensvlees) in een gezamenlijke stand aanwezig zijn tijdens de Nationale Food Week-2005.

In de gezamenlijke stand zal onder het motto duurzaam ondernemen met Milieukeur uitleg worden gegeven over de mogelijkheden en (praktijk)ervaringen van duurzaam ondernemen door middel van gesprekken met ondernemers en het tonen van producten met het keurmerk Milieukeur. Een kok zal in de stand gerechten maken met producten met Milieukeur, zodat
de bezoekers de producten ook kunnen proeven. De groente- en varkensvleeshapjes kunnen onder het genot van een heerlijk glas Gulpener Bier in de sfeervolle stand genuttigd worden. De overige agro/food producten met Milieukeur zullen tevens onder de aandacht van de beursbezoekers worden gebracht.

In de Nationale Food Week 2005, waar dit keer voor het thema Voeding en Gezondheid is gekozen, komen alle sectoren en verkoopkanalen van de foodbranche bijelkaar, overzichtelijk ingedeeld in productgroepen en interessegebieden.

Samenwerking in de keten staat centraal
Bedrijven die producten met Milieukeur in de markt zetten hebben in samenwerking met andere schakels in de keten een transparante en duurzame keten gerealiseerd. Dit betekent
dat de grondstoffen duurzaam worden geproduceerd (en zijn gecertificeerd) en dat ook de verwerking van de grondstoffen tot het eindproduct op een duurzame wijze plaatsvindt.

Duurzaamheidscriteria
SMK bevordert duurzaamheid door het ontwikkelen van criteria voor agro/food en non-food producten en diensten op basis van onderscheid in milieueffecten, met aandacht voor de verbreding van milieu naar duurzaamheid en voor gelaagde criteria (barometermodel). De criteria worden beheerd door de onafhankelijke stichting, waarin consumenten-, producentenorganisaties, detailhandel, overheid en milieudeskundigen deelnemen.
Wanneer een product of dienst aan de criteria voldoet en het keurmerk Milieukeur verwerft betekent dit dat het, ten opzichte van de meeste vergelijkbare producten en diensten, een
hoog milieurendement heeft. Op dit moment is het keurmerk Milieukeur op zowel voedingsmiddelen als gebruiksartikelen te vinden, zoals bier, aardappelen, uien, diverse groenten, gesneden groenten, appels, peren, varkensvlees, maar ook campings, bungalowparken, brandblussers, verf, planten.