Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Syntus rijdt per 3 april de spoorlijn Arnhem-Tiel
Spoorlijn gered inclusief verbetering voorzieningenniveau.

Doetinchem - 7 januari 2005 - Vervoersmaatschappij Syntus gaat vanaf 3 april a.s. het treinverkeer op de spoorlijn Arnhem-Tiel verzorgen. Het Ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft kenbaar gemaakt de concessie voor de treindienst Arnhem-Tiel aan Syntus te verlenen, onder voorbehoud van positieve advisering door de consumentenorganisaties verenigd in het LOCOV. De spoorlijn die de afgelopen jaren zwaar onder druk stond, krijgt met de komst van Syntus vanaf 3 april een verbeterd voorzieningenniveau.

Na het verstrijken van de deadline met betrekking tot het indienen van de offertes, bleek Syntus het enige vervoerbedrijf dat het Ministerie van Verkeer & Waterstaat een aanbieding heeft gedaan. Op drie manieren verbetert Syntus het voorzieningenniveau op de lijn Arnhem-Tiel vanaf 3 april. Ten eerste zullen de huidige bussen en taxi's die op dit moment in de avonduren rijden, worden vervangen door Syntus-treinen. Daarnaast gaat Syntus op doordeweekse dagen in de 'brede spitsen' een halfuurfrequentie bieden. En tenslotte zet Syntus buiten de spitsuren haar nieuwe, moderne Lint-treinen in op de spoorlijn in Rivierenland.

Einde aan onzekerheid
Met de concessieverlening aan Syntus komt een einde aan lange tijd onzekerheid in de regio over het voortbestaan van de spoorlijn Arnhem-Tiel. In eerste instantie zal Syntus minimaal blijven rijden tot en met december 2006. Nadat de huidige exploitant NS het contract met het Ministerie had opgezegd, was lange tijd onduidelijk of de spoorlijn zou blijven bestaan of zou worden omgezet in een buslijn.

Syntus B.V.
Openbaar vervoerbedrijf Syntus B.V. is opgericht op 28 mei 1999 en exploiteert zowel treinen als bussen in een geïntegreerd multimodaal vervoerconcept. Syntus exploiteert de spoorlijnen Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal en de op deze spoorlijnen aansluitende buslijnen. Syntus rijdt met nieuwe Light-trains en moderne lagevloerbussen. Treinen en bussen rijden niet parallel aan elkaar, maar sluiten op elkaar aan. Eén vervoerbewijs is geldig in zowel trein als bus. Een groot gedeelte van het personeel is multimodaal inzetbaar en functioneert gecombineerd als treinmachinist, buschauffeur en service- & controlemedewerker. Syntus heeft op dit moment in de Achterhoek en Twente 380 personeelsleden in dienst.

*********************

Noot voor de redactie (