Programma Elektronische Provincies


Productencatalogus bij acht provincies open voor publiek (4 april 2005)

De achtste provincie heeft deze week de Provinciale Producten Catalogus voor publiek geopend. Alle acht provincies stellen nu het digitale provincieloket beschikbaar op hun eigen provinciesites én zijn aangesloten op het overheidsloket op overheid.nl. De resterende vier provincies volgen in de loop van het jaar. De provincies geven hiermee een impuls aan de ontwikkeling van hun elektronische dienstverlening en volgen daarin gezamenlijk het goede voorbeeld van de voorlopers onder gemeenten en rijk.

De Provinciale Producten Catalogus is voor provincies een belangrijke opstap naar het behalen van de doelstellingen uit het actieprogramma Andere Overheid. In 2007 moet immers 65% van de transacties met de overheid via internet worden afgehandeld.

De productencatalogus van een provincie bevat beschrijvingen van de producten en diensten die de provincie haar klanten biedt. Denk daarbij aan vergunningen, subsidies en voorschriften. Er wordt gemeld waaraan vergunningaanvragen en subsidies moeten voldoen. De producten zijn per rubriek gerangschikt. Voorbeelden daarvan zijn: onderwijs en onderzoek, milieu en energie, openbare orde en recht, ruimtelijke ordening en infrastructuur.
Bij de provincies Overijssel en Brabant is de catalogus al medio 2004 opengesteld. Begin 2005 volgden de provincies Flevoland, Zeeland en Utrecht. Groningen, Drenthe en Gelderland sluiten deze rij voorlopig af.
In het tweede kwartaal van dit jaar verwachten de provincies Zuid-Holland en Limburg open te gaan. De provincie Noord-Holland heeft sinds december 2004 een uitgebreid digitaal loket waarin medio 2005 de PPC zal worden geïntegreerd. Fryslân gebruikt sinds december 2004 een eigen catalogus. In de loop van 2005 wordt deze omgezet naar de landelijke productencatalogus.

Naast de beschrijvingen van producten en diensten kunnen via de catalogus ook aanvraagformulieren worden gedownload en kan men er extra - onderwerp gerelateerde - informatie raadplegen. Dit jaar doen provincies tevens proeven om de aanvragen interactief via het internet te laten verlopen. In 2004 zijn bij de provincies Overijssel en Brabant al pilots gedaan met dergelijke intelligente formulieren. De komende jaren wordt, uitgaande van de Provinciale Producten Catalogus, met name deze interactieve elektronische dienstverlening verder uitgebouwd.

Met de opening van de provincieloketten op internet wordt de dienstverlening van de provincies aan het publiek verbreed en kunnen contacten tussen de provincie en haar klanten gemakkelijk worden gelegd. Tot op heden was het nodig een bezoek te brengen aan het provinciehuis om een aanvraagformulier op te halen of moest men telefonisch vragen om toezending ervan. Met de komst van het provincieloket wordt een extra mogelijkheid geboden voor het verkrijgen van productinformatie en de bijbehorende aanvraagformulieren, waarvoor het loket 24 uur per dag, 7 dagen per week geopend is.

De provincies hebben zich bij de opzet van de PPC gerealiseerd, dat burgers en bedrijven vaak niet weten bij welke overheidsorganisatie zij met hun specifieke vragen moeten aankloppen. De PPC is dan ook geïntegreerd in het overheidsloket www.overheid.nl. Mocht blijken, dat een product waarom men vraagt door een provincie geleverd wordt, dan wordt men vanuit het overheidsloket automatisch daar naartoe geleid. De opbouw en structuur van de PPC is daarom in alle provincies gelijk met behoud van ieders eigen "look and feel".

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bert Campfens, projectleider
e-dienstverlening: bert.campfens@ictu.nl