Programma Elektronische Provincies
Productencatalogus bij acht provincies open voor publiek (4 april
2005)
De achtste provincie heeft deze week de Provinciale Producten
Catalogus voor publiek geopend. Alle acht provincies stellen nu het
digitale provincieloket beschikbaar op hun eigen provinciesites én
zijn aangesloten op het overheidsloket op overheid.nl. De resterende
vier provincies volgen in de loop van het jaar.
De provincies geven hiermee een impuls aan de ontwikkeling van hun
elektronische dienstverlening en volgen daarin gezamenlijk het goede
voorbeeld van de voorlopers onder gemeenten en rijk.
De Provinciale Producten Catalogus is voor provincies een belangrijke
opstap naar het behalen van de doelstellingen uit het actieprogramma
Andere Overheid. In 2007 moet immers 65% van de transacties met de
overheid via internet worden afgehandeld.
De productencatalogus van een provincie bevat beschrijvingen van de
producten en diensten die de provincie haar klanten biedt. Denk
daarbij aan vergunningen, subsidies en voorschriften. Er wordt gemeld
waaraan vergunningaanvragen en subsidies moeten voldoen. De producten
zijn per rubriek gerangschikt. Voorbeelden daarvan zijn: onderwijs en
onderzoek, milieu en energie, openbare orde en recht, ruimtelijke
ordening en infrastructuur.
Bij de provincies Overijssel en Brabant is de catalogus al medio 2004
opengesteld. Begin 2005 volgden de provincies Flevoland, Zeeland en
Utrecht. Groningen, Drenthe en Gelderland sluiten deze rij voorlopig
af.
In het tweede kwartaal van dit jaar verwachten de provincies
Zuid-Holland en Limburg open te gaan. De provincie Noord-Holland heeft
sinds december 2004 een uitgebreid digitaal loket waarin medio 2005 de
PPC zal worden geïntegreerd. Fryslân gebruikt sinds december 2004 een
eigen catalogus. In de loop van 2005 wordt deze omgezet naar de
landelijke productencatalogus.
Naast de beschrijvingen van producten en diensten kunnen via de
catalogus ook aanvraagformulieren worden gedownload en kan men er
extra - onderwerp gerelateerde - informatie raadplegen. Dit jaar doen
provincies tevens proeven om de aanvragen interactief via het internet
te laten verlopen. In 2004 zijn bij de provincies Overijssel en
Brabant al pilots gedaan met dergelijke intelligente formulieren. De
komende jaren wordt, uitgaande van de Provinciale Producten Catalogus,
met name deze interactieve elektronische dienstverlening verder
uitgebouwd.
Met de opening van de provincieloketten op internet wordt de
dienstverlening van de provincies aan het publiek verbreed en kunnen
contacten tussen de provincie en haar klanten gemakkelijk worden
gelegd. Tot op heden was het nodig een bezoek te brengen aan het
provinciehuis om een aanvraagformulier op te halen of moest men
telefonisch vragen om toezending ervan. Met de komst van het
provincieloket wordt een extra mogelijkheid geboden voor het
verkrijgen van productinformatie en de bijbehorende
aanvraagformulieren, waarvoor het loket 24 uur per dag, 7 dagen per
week geopend is.
De provincies hebben zich bij de opzet van de PPC gerealiseerd, dat
burgers en bedrijven vaak niet weten bij welke overheidsorganisatie
zij met hun specifieke vragen moeten aankloppen. De PPC is dan ook
geïntegreerd in het overheidsloket www.overheid.nl. Mocht blijken, dat
een product waarom men vraagt door een provincie geleverd wordt, dan
wordt men vanuit het overheidsloket automatisch daar naartoe geleid.
De opbouw en structuur van de PPC is daarom in alle provincies gelijk
met behoud van ieders eigen "look and feel".
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bert Campfens,
projectleider
e-dienstverlening: bert.campfens@ictu.nl