Siemens

Persbericht

TTL 0504.659 nl

Den Haag, maandag 4 april 2005

Siemens wijst het spoor op Rail-Tech 2005

Met haar stand van 120 vierkante meter hoort Siemens Nederland ook dit jaar weer tot de grootste exposanten op de internationaal toonaangevende vakbeurs Rail-Tech in de Jaarbeurs te Utrecht. De beurs wordt gehouden van 5 tot en met 7 april 2005. Siemens presenteert haar hoogwaardige oplossingen op het gebied van geïntegreerde railconcepten. Rollend materieel, elektrificatie, communicatie, spoorbeveiliging en automatisering; het wordt allemaal gedemonstreerd. Ook de prominente rol van Siemens in grote infrastructurele projecten en ontwikkelingen zijn een belangrijk thema.

Rollend Materieel
Nederland is bezig met een vernieuwingsslag. Bijvoorbeeld de Nederlandse Spoorwegen vernieuwen het oudere materieel. De aanbesteding van regionale spoorlijnen biedt ook kansen voor nieuw rollend materieel. Diverse soorten worden op de beurs getoond. Zo is er een mock-up te bezichtigen van het modulaire concept Desiro, welke speciaal voor toepassing op regionale spoorlijnen is ontwikkeld. Dit voertuig is beschikbaar in verschillende afmetingen en heeft zowel een diesel- als elektrische variant. Ook van het hogesnelheidsplatform Velaro is een model te zien. Deze hogesnelheidstrein rijdt sinds vorig jaar in Spanje. Het Velaro-concept is een doorontwikkeling van de succesvolle ICE3.

Infrastructurele Projecten
De aanleg van de HSL-Zuid en de activiteiten bij de Betuwelijn zijn goede voorbeelden van grote infrastructurele projecten waarmee Siemens zich op de kaart zet. Ook hebben Siemens en BAM Rail opdracht gekregen om de totale spoorbeveiliging voor RandstadRail fase 1 te realiseren. RandstadRail zorgt voor directe verbindingen tussen de stadscentra van Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer en betekent een belangrijke kwaliteitsverbetering in het openbaar vervoer. Fase 1 is de railverbinding tussen Den Haag Centraal en respectievelijk Rotterdam en Zoetermeer. De totale treinbeveiliging van Siemens bestaat uit interlocking installaties, de treindetectie, de seinen en de treinbeïnvloedingsinstallaties.

Elektrificatie
Op het gebied van elektrificatie biedt Siemens Nederland een belangrijke noviteit: energievoorziening op basis van 25kV wisselspanning. Dit wordt momenteel toegepast bij de Betuwelijn en de HSL-Zuid. Dankzij de introductie van van 25kV energievoorziening komt er meer vermogen beschikbaar om treinen te laten rijden. Een voorbeeld: op de 40 kilometer lange Havenspoorlijn zouden veertien onderstations aanwezig moeten zijn, terwijl één enkele 25 kV onderstation al voldoet. Op de RailTech is een gedeeltelijk onderstation te zien.

Spoorwegautomatisering
De nieuwste generatie op het gebied van spoorwegbeveiligingssystemen, SIMIS W, wordt gespresenteerd. SIMIS W is een uiterst betrouwbaar computersysteem voor het instellen van rijwegen door het aansturen van wissels, seinen, assentellers en andere elementen naast en op het spoor. Het systeem is gebaseerd op een modulair concept en het laat door het compacte design installatie toe in beperkte ruimten. Siemens ontwikkelde een met SIMIS W vergelijkbaar systeem voor metro- en sneltrameploitatie, VICOS genaamd. Dit systeem, met als primair doel het ondersteunen van de verkeersleiding door monitoringt en controle van de infrastructuur, bewijst zich sinds 2003 in het grootste metrostelsel ter wereld: de subway in New York.

Communicatiesystemen
In het kader van projecten inzake de sociale veiligheid wordt een Open Transport Network (OTN) toepassing gedemonstreerd. Bij de spoorwegen dient OTN voor het beheer en de bewaking van bijvoorbeeld kaartverkoopautomaten, liften, noodtelefoons, roltrappen en tourniquettes. Ook de aansturing van dynamische reisinformatiesystemen is gebaseerd op dit netwerk. Ook de Europese communicatiestandaard GSM-Rail wordt onder aandacht gebracht. GSM-Rail werkt op een GSM-frequentie die speciaal voor de spoorwegen in Europa is vrijgegeven. Het systeem biedt naast de spraakradio tevens andere veiligheidsfuncties. Verder maakt de GSM-Rail radio het gebruik van noodoproepen mogelijk. Deze functionaliteit garandeert dat een noodoproep altijd voorrang krijgt en automatisch wordt opgenomen in de cabine.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Afdeling persvoorlichting, Josje Mosies
Tel. (070) 333 20 95, mobiel 06 21203597, e-mail: josje.mosies@siemens.com

Beeldmateriaal is op te vragen via: willeke.boxhoorn@siemens.com Voor alle persberichten van Siemens zie: www.siemens.nl/persinfo