Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ambitieuze doelstellingen TOSHIBA TEC Corporation voor Europese winkelautomatisering en barcodeprinting markten

Uitgebreid brandingprogramma benadrukt core competence en synergieën en continueert sterke marktgroei

Amersfoort, 5 april 2005 - TOSHIBA TEC Corporation kondigt aan haar positie op de Europese retail- en auto-identificatiemarkt in 2005 te willen versterken. De organisatie zal hierdoor beter kunnen voldoen aan de groeiende behoefte van bedrijven die onder sterke concurrentiedruk staan aan innovatieve oplossingen die hun resultaten een positieve impuls geven. De eerste stap naar een sterkere marktpositie is vandaag genomen: de re-branding van de bestaande productlijnen van TEC tot TOSHIBA.

Het uitgebreide programma dat vandaag wordt aangekondigd omvat een volledig spectrum, waaronder meer efficiënte productontwikkeling, versterking van de channel-partners en scherpere focus op coördinatie en integratie met andere TOSHIBA-divisies. TOSHIBA TEC zal het programma snel invoeren en verwacht ook snel een positief effect op de omzet.

TOSHIBA TEC is al jaren marktleider en technologie-innovator op het gebied van winkelautomatisering en barcodeprinting. De vooraanstaande positie op de Japanse markt werd echter niet goed weerspiegeld in de overzeese verkoopactiviteiten van TOSHIBA TEC. De in april 2004 bekendgemaakte bedrijfsdoelstellingen voor het financiële jaar 2005 omvatten reeds toekomstige aanpassingen voor de marktpositie.

Point-of-Sales- (POS) en barcodeprinting-technologieën worden in toenemende mate geïntegreerd in Wide Area Networks (WAN)-oplossingen. Organisaties zijn hierdoor gedwongen op zoek te gaan naar toegewijde technologieleveranciers die klantenservice hoog in het vaandel dragen. TOSHIBA TEC Europe Retail Information heeft een goede staat van dienst in het koppelen van kwaliteitsproducten aan "het beste klantenservicenetwerk in Europa", aldus Masayuki Horimoto, President van TOSHIBA TEC Europe.

TOSHIBA TEC erkent dat het TEC-merk geen sterke positie heeft op de wereldmarkt en start daarom een herpositioneringscampagne onder de krachtige merknaam TOSHIBA. De verwachting is dat de campagne snel effect zal sorteren in de Europese markt. De nieuwe oplossingen voor barcodeprinting zullen profiteren van een sterk indirect channel-programma, aldus Remko Smaak, Europees sales manager Identification & Printing Division.

Channel-partners eisen een sterke merknaam om TOSHIBA TEC's productlijn succesvol in de markt te zetten. Daarom start TOSHIBA TEC een ambitieuze campagne ter ondersteuning van het indirecte verkoopkanaal. Binnen het nieuwe channel-programma staat de TOSHIBA-merknaam centraal als de motor die partners ervan moet overtuigen dat zij kunnen vertrouwen op de beste klantenserviceondersteuning en hoge kwaliteit van de uitgebreide productreeks.

De doelstelling van TOSHIBA TEC Europe Retail Information Systems is om het totale Europese marktaandeel te verhogen tot 15 procent in 2007. Een van de belangrijkste elementen in de expansiedrift is het stimuleren om effectief gebruik te maken van synergieën tussen de andere TOSHIBA-divisies. Naar verwachting zal de implementatie van dergelijke maatregelen de marktreactie positief stimuleren en de organisatie meer winst opleveren.

Met haar geavanceerde producten gebaseerd op de nieuwste technologie heeft TOSHIBA TEC altijd een vooraanstaande positie gehad binnen de retail IT-markt. Onlangs nog werd de Loss Prevention module toegevoegd aan de storeMate productreeks, TOSHIBA TEC's vlaggenschipoplossing op het gebied van winkelautomatisering.

TOSHIBA TEC biedt honderden oplossingen voor barcodeprinting gericht op (complexe) toepassingen binnen instellingen en bedrijven in de zorg, transport, logistiek en de overheidsmarkt. Met de voortschrijdende ontwikkeling van geïntegreerde netwerken en systemen, met naar verwachting een belangrijke rol voor producten gebaseerd op RFID, maakt TOSHIBA TEC zich gereed voor verdere groei. De organisatie houdt daarbij vast aan haar basisstrategie: het introduceren van geavanceerde strategische producten die op basis van technologische innovaties nieuwe markten bedienen. Hoofdpunten van het European Market Expansion Program
1. Re-branding TEC productlijnen tot TOSHIBA

TOSHIBA TEC zal in 2005 nieuwe productlijnen introduceren onder de wereldwijde TOSHIBA merknaam, die in Europa en de Verenigde Staten waardevoller is dan de huidige merknaam TEC. Onafhankelijke marktonderzoekers schatten dat de TOSHIBA merknaam een waarde vertegenwoordigt van meer dan 6 miljard dollar. In de Japanse thuismarkt zal TOSHIBA TEC producten en diensten blijven leveren onder de naam TEC.


2. Channel-strategie

De organisatie zal voor sales- en marketingdoeleinden de indirecte kanalen meer benutten - hiervoor bestaat veel interesse - , en tegelijkertijd corporate accounts volledig blijven ondersteunen. Dit zal gepaard gaan met een sterkere focus op uitbreiding van het distributienetwerk in nieuwe markten, om verkoopstructuren in Europa te versterken.

In 2005 zal de focus duidelijk liggen op het bouwen van een sterk channel-partner programma. Partnerovereenkomsten met VARs en System Integrators in verticale markten in Europa, zowel voor retail als barcodeprinting, zullen een flinke impuls krijgen.

Tegelijkertijd heeft TOSHIBA TEC zich ambitieuze doelstellingen gesteld om nieuwe markten aan te boren met complete oplossingenreeksen in barcodeprinting, waaronder transport en logistiek, gezondheidszorg, commerciële dienstverlening en overheidsinstellingen.


3. Verbeterd voorraadbeheer

TOSHIBA TEC gaat werkgroepen vormen die op hoog niveau samenwerken met andere divisies van de TOSHIBA Group voor meer efficiency, verkorte productontwikkelingstijd en kostenbesparing door beter gebruik van gezamenlijke deeloplossingen. Om de Europese R&D capaciteit te vergroten zal het aantal softwareontwikkelaars bij TOSHIBA TEC's software solutions center worden uitgebreid.


4) Profiteren van TOSHIBA synergieën

De IT-revolutie in de wereldeconomie gaat door en IT blijft essentieel voor constante groei. TOSHIBA scherpt haar concurrentiepositie in de retail- en barcodeprinting-gerelateerde branches verder aan. De organisatie zal daarbij profiteren van haar uitstekende capaciteiten op het gebied van kerncomponenten en benadrukt wereldwijd het strategisch beheer van ontwikkeling, productie en sales.

TOSHIBA zal eveneens samenwerking stimuleren tussen bedrijven als het gaat om core business zoals RFID, en streven naar het optimaal delen van bronnen zodat een maximaal synergetisch effect wordt bereikt. De waardeketen tussen bedrijfsonderdelen - ingesteld in het jaar 2000 - zal bedrijfsoverschrijdende projecten blijven promoten, die de diverse capaciteiten van de eigen organisaties integreren tot nieuwe producten en productgebieden met toegevoegde waarde voor de organisatie.

Noot: Het programma zal worden geïmplementeerd in overeenstemming met wettelijke procedures en regels in elk land.

Over TOSHIBA TEC

TOSHIBA TEC Europe is een toonaangevende producent van informatiesystemen voor de retail en de industrie. Haar productontwikkeling is erop gericht te anticiperen en in te spelen op potentiële behoeften van klanten. Dat resulteert in producten die de eindgebruiker een grote toegevoegde waarde opleveren. TOSHIBA TEC Europe is een leverancier van totaaloplossingen: van consulting en systeemontwerp tot systeeminstallatie, bediening en onderhoud van point-of-salesytemen (POS), kassa's, weegschalen, barcodeprinters, randapparatuur en software-informatiesystemen.

Als onderdeel van TOSHIBA TEC Corporation beschikt TOSHIBA TEC Europe over de financiële stabiliteit van een van de meest vooraanstaande technologieconcerns ter wereld. Tegelijkertijd biedt het zijn klanten een service en efficiëntie op hoog niveau, die meestal geassocieerd worden met kleinere bedrijven. TOSHIBA TEC Corporation heeft een wereldwijde omzet van 355 miljard yen en telt 72 kantoren die samen meer dan 13 000 mensen tewerk stellen. TOSHIBA Corporation is de meerderheidsaandeelhouder van TOSHIBA TEC, en biedt het de ondersteuning van een toonaangevende wereldwijde organisatie met een sterke aanwezigheid in vier continenten.