NMBS

Diabolo-project

31/03/2005

De luchthaven van Zaventem is één van de belangrijkste economische polen van Vlaanderen en krijgt dus heel wat verkeer te verwerken. De toenemende verkeersproblemen in de ruime omgeving van de luchthaven vormen een grote bedreiging voor de toegankelijkheid en de verdere ontwikkeling. Het aandeel van het spoor in het globale verkeer van en naar de luchthaven moet dringend worden verhoogd. Vandaar het Diabolo-project.

Dankzij het Diabolo-project zullen de reizigers naar de luchthaven van Zaventem vanaf december 2010 een aanzienlijke tijdswinst boeken. Het project voorziet in een spoorwegverbinding tussen de assen Luik-Leuven-Brussel en Antwerpen-Mechelen-Brussel via de nationale luchthaven. Zo wordt het mogelijk om rechtstreekse treinen in te leggen naar het station Brussel-Nationaal-Luchthaven vanuit Brussel, Mechelen/Antwerpen en Leuven/Luik.

Op 1 april 2005 lanceert Infrabel een openbare offerteaanvraag voor de financiering van de infrastructuur van het Diabolo-project en wordt een memorandum aan de investeerders overgemaakt. Het aanbestedingsdossier van de financiering en van de bouw wordt hierbij duidelijk gescheiden. Dit project wordt gerealiseerd via een Publiek-Privaat Samenwerkingsverband dat het eerste is van deze omvang in België.

Voor het Diabolo-project zijn zowel spoor- als wegenwerken noodzakelijk. De spoorwerken worden uitgevoerd door Infrabel, de wegwerkzaamheden door het Vlaams Gewest. Het station Brussel-Nationaal-Luchthaven wordt door middel van een ondergrondse spoorlijn verbonden met een nieuwe dubbelsporige lijn in de middenberm van de E19 tussen Schaarbeek-Vorming en Mechelen. De aansluiting gebeurt door middel van een ondergrondse spoorvertakking onder het op- en afrittencomplex in Machelen. Verder wordt door de Vlaamse administratie in het kader van het Diabolo-project het bestaande op- en afrittencomplex nr. 12 van de E19 te Machelen vervolledigd en wordt er een viaduct gebouwd centraal in de Luchthavenlaan tussen de brug over de E19 en de site Brucargo.

Het budget voor het hele Diabolo-project is geraamd op 493 miljoen . Hiervan zal 280,3 miljoen gefinancierd worden volgens een Publiek-Privaat Samenwerkingsverband. Een privé-structuur (een N.V. DIABOLO) zal instaan voor de financiering, de bouw en de kosten van het onderhoud van de infrastructuur op het luchthaventerrein tot aan de autosnelweg E19. Het overige gedeelte, de spoorlijn tussen Brussel en Mechelen over de middenberm van de E19, wordt volledig gefinancierd door Infrabel. Gedurende 35 jaar, van 2011 tot 2045, zal de N.V. DIABOLO deze infrastructuur ter beschikking stellen van Infrabel als infrastructuurbeheerder. De N.V. DIABOLO staat in voor de kosten van het onderhoud van de infrastructuur van 2011 tot 2045 en ontvangt tijdens deze periode vergoedingen die haar toelaten de kosten te dekken.. Na deze datum wordt de eigendom van de infrastructuur overgedragen aan Infrabel.

Meer details: Het Diabolo-project