Diabolo-project
31/03/2005
De luchthaven van Zaventem is één van de belangrijkste economische
polen van Vlaanderen en krijgt dus heel wat verkeer te verwerken. De
toenemende verkeersproblemen in de ruime omgeving van de luchthaven
vormen een grote bedreiging voor de toegankelijkheid en de verdere
ontwikkeling. Het aandeel van het spoor in het globale verkeer van en
naar de luchthaven moet dringend worden verhoogd. Vandaar het
Diabolo-project.
Dankzij het Diabolo-project zullen de reizigers naar de luchthaven van
Zaventem vanaf december 2010 een aanzienlijke tijdswinst boeken. Het
project voorziet in een spoorwegverbinding tussen de assen
Luik-Leuven-Brussel en Antwerpen-Mechelen-Brussel via de nationale
luchthaven. Zo wordt het mogelijk om rechtstreekse treinen in te
leggen naar het station Brussel-Nationaal-Luchthaven vanuit Brussel,
Mechelen/Antwerpen en Leuven/Luik.
Op 1 april 2005 lanceert Infrabel een openbare offerteaanvraag voor de
financiering van de infrastructuur van het Diabolo-project en wordt
een memorandum aan de investeerders overgemaakt. Het
aanbestedingsdossier van de financiering en van de bouw wordt hierbij
duidelijk gescheiden. Dit project wordt gerealiseerd via een
Publiek-Privaat Samenwerkingsverband dat het eerste is van deze omvang
in België.
Voor het Diabolo-project zijn zowel spoor- als wegenwerken
noodzakelijk. De spoorwerken worden uitgevoerd door Infrabel, de
wegwerkzaamheden door het Vlaams Gewest. Het station
Brussel-Nationaal-Luchthaven wordt door middel van een ondergrondse
spoorlijn verbonden met een nieuwe dubbelsporige lijn in de middenberm
van de E19 tussen Schaarbeek-Vorming en Mechelen. De aansluiting
gebeurt door middel van een ondergrondse spoorvertakking onder het op-
en afrittencomplex in Machelen. Verder wordt door de Vlaamse
administratie in het kader van het Diabolo-project het bestaande op-
en afrittencomplex nr. 12 van de E19 te Machelen vervolledigd en wordt
er een viaduct gebouwd centraal in de Luchthavenlaan tussen de brug
over de E19 en de site Brucargo.
Het budget voor het hele Diabolo-project is geraamd op 493 miljoen .
Hiervan zal 280,3 miljoen gefinancierd worden volgens een
Publiek-Privaat Samenwerkingsverband. Een privé-structuur (een N.V.
DIABOLO) zal instaan voor de financiering, de bouw en de kosten van
het onderhoud van de infrastructuur op het luchthaventerrein tot aan
de autosnelweg E19. Het overige gedeelte, de spoorlijn tussen Brussel
en Mechelen over de middenberm van de E19, wordt volledig gefinancierd
door Infrabel. Gedurende 35 jaar, van 2011 tot 2045, zal de N.V.
DIABOLO deze infrastructuur ter beschikking stellen van Infrabel als
infrastructuurbeheerder. De N.V. DIABOLO staat in voor de kosten van
het onderhoud van de infrastructuur van 2011 tot 2045 en ontvangt
tijdens deze periode vergoedingen die haar toelaten de kosten te
dekken.. Na deze datum wordt de eigendom van de infrastructuur
overgedragen aan Infrabel.
Meer details: Het Diabolo-project
NMBS