Nederlands Uitgeversverbond

Home Sociale zaken Economische en Juridische Zaken Herstel lezersmarkt tijdschriften zet door

P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 5 april 2005

---

Forste stijging abonnementen
Herstel lezersmarkt tijdschriften zet door

Na een uitbundig derde kwartaal zet de oplagestijging van publiekstijdschriften ook in het vierde kwartaal van 2004 door. De totale verspreide oplage groeide met 1,5 procent tot 26,4 miljoen*. De betaalde kernoplage laat een plus zien van bijna 1 procent. Dat blijkt uit de HOI-cijfers met betrekking tot het vierde kwartaal van 2004, die vandaag door HOI, Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.

De uitspraak dat er al meer dan genoeg tijdschriften zijn, duikt zo nu en dan op maar vindt geen grond in de realiteit. De publieksbladenmarkt is springlevend. In het vierde kwartaal van 2004 waren er alleen al in het vrouwenbladensegment 8 nieuwe titels ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor: AM Magazine, esta, Happinez, New, Nu de tijd van je leven, Pulse, Single en Sis. Deze titels waren goed voor een betaalde kernoplage van 365.000 exemplaren. De vier grootste waren esta (70.000), Pulse (68.000), New (59.000) en Happinez (55.000).
Van nieuwe tijdschriften die al wat langer op de markt, zijn stappen veel lezeressen over van losse verkoop op een abonnement. Zo groeide het aantal abonnees op LINDA van 2.100 naar 13.000, een stijging van 538 procent. Starstyle zag het abonnementenbestand met 60 procent groeien tot 19.000. Het abonnementenbestand van Celebrity steeg met 61 procent tot 9.000, dat van Glossy met 55 procent tot 18.000. Ook Flair (+12%), Vriendin (+9%), Joie de Vivre (+9%), MIDI (+8%), Avantgarde (+7%) en Intiem (+3%) zagen het aantal abonnees groeien. Het vrouwenbladensegment zag de totale verspreide oplage met 2,4 procent stijgen tot 3,4 miljoen exemplaren. Uitschieters waren Body + Mind en Glossy. Hun betaalde kernoplages stegen met respectievelijk 45 en 36 procent.

Het woon-, tuin- en doe het zelf-bladensegment doet het bijzonder goed. De totaal verspreide oplage groeide met 18 procent tot 2,6 miljoen exemplaren. More than Classic zag de betaalde kernoplage met een royale 32 procent oplopen tot 36.000 exemplaren. Ook werden er hoge ogen gegooid door Vivenda (+30%) en Buitenleven (+18%).

Een ander segment met een sterke dynamiek zijn de reis- en recreatiebladen. Het segment als geheel zag de totaal verspreide oplage met 11 procent groeien tot 544.000 exemplaren. Het tijdschrift National Geographic Traveller legde extra gewicht in de schaal: dit nieuwe tijdschrift maakte in het vierde kwartaal van 2003 nog geen onderdeel uit van de HOI-cijfers. In het vierde kwartaal van afgelopen jaar was de betaalde kernoplage van National Geographic Traveller 28.000. Leven in Frankrijk pluste 54 procent, Toeractief groeide met 48 procent. En France en Italië Magazine groeiden beiden 6 procent.

Net als in het derde kwartaal deden de mannenbladen het ook in het vierde kwartaal van 2004 goed. De totale verspreide oplage van de mannenbladen groeide met 20 procent tot 560.000 exemplaren. Dit was vooral te danken aan het grote succes van nieuwkomer Quest, die in het vierde kwartaal van 2003 nog niet in de HOI-cijfers was opgenomen. Het blad behaalde een betaalde kernoplage van 108.000 exemplaren. Verder een opvallend goed resultaat voor Man of all Seasons, dat de betaalde kernoplage met 23 procent zag groeien tot 33.000. Er waren ook plussen voor Playboy (+7%), Mens Health en SQ (beide +2%).


* exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines
---

Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond. Meer informatie: Harriët Schrier, telefoon 020-4309162 en/of h.schrier@nuv.nl