Voedingcentrum


Supermarkt moet gezondere producten aanbieden

5 april 2004

Fabrikanten en supermarkten moeten gezondere producten aanbieden, vindt minister Hoogervorst van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Zo zouden supermarkten producten van het eigen merk gezonder kunnen maken. Het Voedingscentrum pleit al geruime tijd voor het gezonder maken van gewone producten.

De minister deed zijn uitspraken tijdens het debat Stimulans naar Balans in Utrecht, dat werd georganiseerd door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Hij noemde als voorbeeld kant-en-klaarmaaltijden, waarin extra groenten kunnen worden verwerkt als de verhouding niet in evenwicht is.

Het Voedingscentrum is ervan overtuigd dat met het aanpassen van producten veel gezondheidswinst te behalen is. Daarbij gaat het er niet om light producten te introduceren, maar om producten over de hele linie iets minder zoet, zout en vet te maken. Voor de smaak maakt het nauwelijks verschil, terwijl voor consumenten de gezonde keuze gemakkelijker wordt gemaakt.

Jaarprijs Goede Voeding

Het Voedingscentrum heeft verschillende activiteiten om een gezonder aanbod in de winkel te bewerkstelligen. Het beeldmerk Groenten en het beeldmerk Fruit kunnen worden gebruikt om mensen te herinneren aan de richtlijn van twee ons groente en twee stuks fruit per dag. Tot op heden hebben ruim veertig bedrijven - particuliere groentespecialisten en bedrijven uit de groente- en fruitverwerkende industrie - de beeldmerken in gebruik.

Met het project Verborgen vetten wil het Voedingscentrum de industrie stimuleren meer producten met een optimale vetzuursamenstelling op de markt te brengen. Ook reikt het Voedingscentrum jaarlijks de Jaarprijs Goede Voeding uit. In aanmerking voor de prijs komen nieuw geĂŻntroduceerde producten of campagnes die bijdragen aan de gezondheid van de Nederlandse bevolking.

Verder heeft het Voedingscentrum voor de voorlichting over gezonde producten voedingskundige criteria ontwikkeld, die ook gebruikt kunnen worden als uitgangspunt voor productontwikkeling in de voedingsmiddelenindustrie.