Voedingcentrum
Supermarkt moet gezondere producten aanbieden
5 april 2004
Fabrikanten en supermarkten moeten gezondere producten aanbieden,
vindt minister Hoogervorst van het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport. Zo zouden supermarkten producten van het eigen merk
gezonder kunnen maken. Het Voedingscentrum pleit al geruime tijd voor
het gezonder maken van gewone producten.
De minister deed zijn uitspraken tijdens het debat Stimulans naar
Balans in Utrecht, dat werd georganiseerd door het Centraal Bureau
Levensmiddelenhandel (CBL). Hij noemde als voorbeeld
kant-en-klaarmaaltijden, waarin extra groenten kunnen worden verwerkt
als de verhouding niet in evenwicht is.
Het Voedingscentrum is ervan overtuigd dat met het aanpassen van
producten veel gezondheidswinst te behalen is. Daarbij gaat het er
niet om light producten te introduceren, maar om producten over de
hele linie iets minder zoet, zout en vet te maken. Voor de smaak maakt
het nauwelijks verschil, terwijl voor consumenten de gezonde keuze
gemakkelijker wordt gemaakt.
Jaarprijs Goede Voeding
Het Voedingscentrum heeft verschillende activiteiten om een gezonder
aanbod in de winkel te bewerkstelligen. Het beeldmerk Groenten en het
beeldmerk Fruit kunnen worden gebruikt om mensen te herinneren aan de
richtlijn van twee ons groente en twee stuks fruit per dag. Tot op
heden hebben ruim veertig bedrijven - particuliere groentespecialisten
en bedrijven uit de groente- en fruitverwerkende industrie - de
beeldmerken in gebruik.
Met het project Verborgen vetten wil het Voedingscentrum de industrie
stimuleren meer producten met een optimale vetzuursamenstelling op de
markt te brengen. Ook reikt het Voedingscentrum jaarlijks de Jaarprijs
Goede Voeding uit. In aanmerking voor de prijs komen nieuw
geĂŻntroduceerde producten of campagnes die bijdragen aan de gezondheid
van de Nederlandse bevolking.
Verder heeft het Voedingscentrum voor de voorlichting over gezonde
producten voedingskundige criteria ontwikkeld, die ook gebruikt kunnen
worden als uitgangspunt voor productontwikkeling in de
voedingsmiddelenindustrie.