Ingezonden persbericht


05-04-'05 ; Voorbeschouwing Grand Prix Spanje, Jerez de la Frontera

Raymond Schouten is klaar voor de start van zijn 2e Grand Prix-seizoen

Raymond Schouten is klaar voor de start van zijn 2e Grand Prix-seizoen na harde leerschool in debuutjaar, bezoek aan sportpsycholoog en met extra technische steun!

Raymond, alias 'kleine' Schouten, zoals de insiders hem noemen die ook zijn vader Mar in de GP's hebben zien racen, is ook in 2005 de enige Nederlander die een volledig seizoen actief zal zijn in de hoogste wegrace discipline. De pas 20-jarige coureur uit Waardhuizen staat vlak voor de start van zijn 2e Grands Prix-seizoen in de zwaarbevochten 125cc klasse. In zijn debuutjaar (2004), met hoogtepunten (een 20e plaats op nat Jerez en 19e in heet Sepang) en dalen (drie zware valpartijen en blessures), is de pupil van Arie Molenaar en Hans Spaan letterlijk en figuurlijk door de keiharde leerschool -die Grand Prix heet- gegaan. Maar de jonge Brabander lijkt aan de vooravond van het GP-seizoen dat dit weekeinde (8-10 april) start onder de Spaanse zon, meer vertrouwen uit te stralen dan vorig jaar. Gepokt en gemazeld sloot hij in november vorig jaar z'n eerste seizoen af. Een kennismakingsjaar in de GP's waar hij 'karrenvrachten' geleerd heeft en ook zichzelf en zijn goede en slechte eigenschappen heeft leren kennen.

Na een aantal sessies bij sportpsycholoog Marco van Gorp uit Rotterdam staat Neerlands enige GP-troef inmiddels wat steviger in zijn racelaarzen. De eerste tests waren niet onverdienstelijk, hoewel het aantal testkilometers in verhouding tot zijn concurrenten relatief kort was. Schouten stuurde zijn Honda tijdens de IRTA-tests in Barcelona en Jerez op beide circuits sneller rond dan vorig seizoen tijdens de GP's. Met name de nieuwe ondersteuning van voormalig WP Suspension veringspecialist Tim de Bot die aan het team is toegevoegd biedt de jongeling veel extra support. Ook over de nieuwe veringsonderdelen was Raymond goed te spreken. Komend weekeinde zal hij er moeten staan, aan de start van GP-seizoen 2005 in Jerez.

Zijn eerste seizoen moest hij noodgedwongen vroegtijdig opgeven, nadat een longontsteking hem de krachten had ontnomen om de slot GP in Valencia uit te rijden. Na de valpartijen in Mugello, Assen (training) en de Sachsenring had Schouten alles in het werk gesteld om keer op keer weer 'fit' aan de start te verschijnen, maar de blessures aan zijn hand, ribben en rug hebben hem de tweede helft van het seizoen constant parten gespeeld en eisten hun tol. In Jerez en op de Sachsenring reed Raymond in de buurt van de WK-punten, waarbij hij in Duitsland te veel wilde en onderuit schoof. "Alle circuits waren nieuw voor me. Er was geen druk van het team, maar ik legde me iets te veel druk op. Ik wilde na een teleurstelling (bijvoorbeeld een val) de race er na meten alles goed maken. Dat kan zomaar niet. Met behulp van sportpsycholoog Marco van Gorp heb ik leren inzien hoe ik met pijn en teleurstelling moet omgaan. Mentaal valt er nog veel te leren voor me. Vorig seizoen praatte ik mezelf de grond in en begon aan mijn kwaliteiten te twijfelen. Van Gorp heeft me geleerd hoe ik rust in mezelf kan creëren. Dat heeft me zelfverzekerder gemaakt. Het geeft me extra vertrouwen te weten hoe ik met dit soort moeilijke situaties moet omgaan. De tests in Barcelona en Jerez waren nuttig, maar nog niet goed genoeg. Maar het was de eerste keer na 4 maanden dat ik op de nieuwe machine zat. Vorig jaar heb ik de doelstelling gehaald. Ik moest me overal weten te kwalificeren, en dat lukte met gemak. Nu ik de meeste circuits ken (behalve Sjanghai en Istanboel) voel ik me al een stuk 'zekerder'. Het nieuwe, onbekende en de 'angst' is er vanaf. Het rijden ging bij de tests wel lekker, hoewel de tijden nog niet naar mijn zin waren, ondanks dat ze beter uitpakten dan vorig jaar op deze circuits. Ik heb er zin in en kan niet wachten tot vrijdag, de 1e trainingsdag van het nieuwe seizoen hier onder de Spaanse zon", meldde Schouten, vanuit zijn camper waarmee hij met z'n vader Mar op weg is naar het prille lentezonnetje dat schijnt in Andalucië, het zuidelijkste puntje van Europa.

De afgelopen winter was Raymond dagelijks in de sportschool te vinden. "Ik heb heel veel getraind. Mountainbike, hardlopen en fitness. Ik voel me letterlijk en figuurlijk een stuk sterker. Het fysieke sterker worden viel me al na enkele weken sportschool op en het mentale sterker worden heb ik te danken aan een stuk rust en steun van de sportpsycholoog. Het feit dat ik ook sterker op de circuits naar voren kan komen qua technische begeleiding door Tim de Bot doet me ook goed. We praten veel over de vering en hij zoekt net zo lang tot mijn probleem verholpen is. Met die hulp moet ik harder een bocht in leren sturen. Dat is waar ik het meeste tijd verlies. Als je in Nederland wint, ben je in de GP-wereld nog nergens. Laat remmen, hard insturen en met hoge snelheid een bocht ronden. Daar liet ik vorig jaar nog terrein liggen. Iets dat dit jaar 'gewonnen' moet worden", weet Schouten. In de eerste GP's van zijn 2e seizoen zal Schouten het echte 'gevoel' nog wat moeten opbouwen. Hij reed met 160 testrondes immers aanzienlijk minder kilometers dan zijn naaste concurrenten. Maar met de ervaring van vorig seizoen en de extra 'positieve bagage' zal hij zijn beste trainingsresultaat (25e in Assen) en hoogste racescore (19e in Sepang) zonder twijfel gaan overtreffen.

Resultaten Raymond Schouten in 2004 - Debuutjaar in de Grand Prix

GP-resultaten Training Race

GP Welkom - Zuid Afrika 34e uitgevallen

GP Jerez - Spanje 31e 20e

GP Frankrijk - Le Mans 33e 28e

GP Italië - Mugello 35e valpartij

GP Catalunya - Barcelona niet gestart, gebroken middenhandsbeentjes en rugblessure

74e Dutch TT - Assen 25e 22e

GP Brazilië - Rio de Janeiro 29e 24e

GP Duitsland - Sachsenring 32e Val door concurrent

GP Engeland - Donington 34e Uitgevallen met kapotte voorrem

GP Tsjechië - Brno 35e 26e

GP Portugal - Estoril 32e 21e (best gereden race)

GP Japan - Motegi 36e 20e

GP Qatar - Doha 29e 24e

GP Maleisië - Sepang 33e 19e (beste GP-resultaat)

GP Australië - Phillip Island 32e 26e

GP Valencia - Valencia 37e Niet uit kunnen rijden door longontsteking

************

Ingezonden persbericht