Deelgemeente Oud-West Amsterdam
Stadsdeelraad stemt in met plan voor De Hallen
Alle fracties in de Stadsdeelraad van Oud-West, met uitzondering van
de fractie van De Groenen, hebben gisteravond 5 april ingestemd met
het plan van het Dagelijks Bestuur voor het project De Hallen. Met de
Stichting Culturele Hoofdstad Amsterdam (SCHA) starten binnenkort
onderhandelingen voor een uitvoeringsovereenkomst ten bate van de
ontwikkeling van de voormalige GVB-werkplaats tot een cultureel
centrum. Voor de woningbouw zal het stadsdeel onderhandelingen starten
met de projectontwikkelaar Deltaforte.
Rijksmonument
Het monument krijgt een culturele invulling met een tweetal theaters,
een poppodium, een jazzclub en een bioscoop met circa 8 zalen. Naast
deze voorzieningen is er in het monument onder meer plaats voor een
bibliotheek, sportcentrum, kindercrèche, multimediacentrum,
filmstudio, restaurant, eetcafé en bedrijfsruimte. SCHA zal voor de
programmering van de beide theaters zorgen waarbij een aantal
buurttheaters voordelig in de programmering kan worden opgenomen. De
exploitatie van het geheel is in handen van SCHA.
reactie Stadsdeelraad:
Het opnemen van een aantal buurttheaters in de programmering van de
beide theaters is voor de Stadsdeelraad een belangrijke eis geweest.
De Stadsdeelraad heeft in haar vergadering het DB nadrukkelijk de
opdracht gegeven de mogelijkheden te onderzoeken om de
sportfaciliteiten toch meer uit te breiden en te waarborgen dat de
bibliotheek een centrale functie in het geheel krijgt.
Woningbouw
In het plan is een verkaveling voorgesteld waarin in totaal 334
woningen zijn opgenomen. De 334 woningen zijn als volgt verdeeld; 21
WIBO woningen, 14 MIVA woningen, 58 studentenwoningen en 241 vrije
sector woningen.
reactie Stadsdeelraad:
De Stadsdeelraad is op grote lijnen akkoord met de verdeling van de
woningen maar heeft via het aannemen van een amendement geregeld dat
de helft van de studentenwoningen in ADL-clusterwoningen en andere
eventueel geclusterde woningen voor mensen met een zorgvraag worden
omgezet. De Stadsdeelraad eist bovendien dat voor alle woningen altijd
het Woonkeur moet gelden.
Parkeren
Het DB kiest ervoor om gefaseerd parkeergarages te realiseren. Onder
de Nieuwbouw Noord zal een parkeergarage van circa 456 plaatsen worden
gerealiseerd. Voor de zomer wordt een nader locatieonderzoek gedaan
voor een tweede parkeergarage (met ongeveer 200 plaatsen).
reactie Stadsdeelraad:
Duidelijk is dat de parkeerdruk in de omgeving zal gaan toenemen en
daar moet volgens de Stadsdeelraad een oplossing voor worden gevonden.
Het is de bedoeling dat bezoekers aan De Hallen hun auto parkeren in
de parkeergarages, en niet op de straten rondom De Hallen. Ook
vergunninghouders moeten, eventueel op aangepaste tijden, in de
parkeergarages kunnen parkeren. De Stadsdeelraad heeft daarbij
besloten dat bezoekers aan het stadscentrum zoveel mogelijk moeten
worden ontmoedigd om hun auto in Oud-West te parkeren zodat ook op die
manier de parkeerdruk kan worden verminderd. Waar de tweede
parkeergarage zal moeten komen, moet blijken uit een onderzoek dat het
DB in opdracht van de Stadsdeelraad gaat uitvoeren. In dat onderzoek
worden de locaties Bilderdijkgracht (tussen Kwakersstraat en
Kinkerstraat) en Bilderdijkgracht (tussen De Clercqstraat en
Kwakersstraat) nader onderzocht.
Openbare ruimte en verkeer
Er wordt sterk ingezet op kwaliteit en openbaarheid van de
binnenterreinen. Dit betekent dat er ook woningen komen met hun adres
op het binnenterrein en dat publieke ruimte en privégebied meer
vloeiend in elkaar overgaan. De inrit van de parkeergarage is
verplaatst naar de Bilderdijkkade in plaats van de Kwakersstraat.
reactie Stadsdeelraad:
De Stadsdeelraad heeft via een motie besloten om van het Bellamyplein
(aan de zijde van De Hallen) een voetgangersgebied te maken, waar
enkel toeleveranciers toegang toe krijgen. In de binnenring van de
overige twee zijden worden parkeerplekken opgeheven en wordt extra
groen aangebracht, terwijl aan de buitenzijde schuin geparkeerd zal
kunnen gaan worden. Aan de Bilderdijkgracht (kadekant van De Hallen)
komt een groene autoparkeervrije wandelpromenade. De parkeerplekken
die door deze ingreep wegvallen worden onder meer gecompenseerd in de
(nog te bouwen) WG-Oost parkeergarage. Om massa's fietsen in het
straatbeeld te voorkomen heeft de Stadsdeelraad besloten om inpandige
en ondergrondse fietsparkeergelegenheid mogelijk te maken. Alternatief
openbaar vervoer naar De Hallen moet mogelijk worden met
fluisterbootjes en daarom heeft de Stadsdeelraad via een motie
besloten om aan de Bilderdijkkade een aanlegsteiger, voor onder meer
fluisterbootjes, te bouwen.
Verder heeft de Stadsdeelraad besloten dat er een extra meetpunt bij
de Kwakersstraat/Bilderdijkgracht komt zodat de luchtkwaliteit
gemonitored kan worden.
Voor meer informatie over het project De Hallen:
www.dehalleninoudwest.nl