Deelgemeente Oud-West Amsterdam


Stadsdeelraad stemt in met plan voor De Hallen

Alle fracties in de Stadsdeelraad van Oud-West, met uitzondering van de fractie van De Groenen, hebben gisteravond 5 april ingestemd met het plan van het Dagelijks Bestuur voor het project De Hallen. Met de Stichting Culturele Hoofdstad Amsterdam (SCHA) starten binnenkort onderhandelingen voor een uitvoeringsovereenkomst ten bate van de ontwikkeling van de voormalige GVB-werkplaats tot een cultureel centrum. Voor de woningbouw zal het stadsdeel onderhandelingen starten met de projectontwikkelaar Deltaforte.

Rijksmonument

Het monument krijgt een culturele invulling met een tweetal theaters, een poppodium, een jazzclub en een bioscoop met circa 8 zalen. Naast deze voorzieningen is er in het monument onder meer plaats voor een bibliotheek, sportcentrum, kindercrèche, multimediacentrum, filmstudio, restaurant, eetcafé en bedrijfsruimte. SCHA zal voor de programmering van de beide theaters zorgen waarbij een aantal buurttheaters voordelig in de programmering kan worden opgenomen. De exploitatie van het geheel is in handen van SCHA.

reactie Stadsdeelraad:

Het opnemen van een aantal buurttheaters in de programmering van de beide theaters is voor de Stadsdeelraad een belangrijke eis geweest. De Stadsdeelraad heeft in haar vergadering het DB nadrukkelijk de opdracht gegeven de mogelijkheden te onderzoeken om de sportfaciliteiten toch meer uit te breiden en te waarborgen dat de bibliotheek een centrale functie in het geheel krijgt.

Woningbouw

In het plan is een verkaveling voorgesteld waarin in totaal 334 woningen zijn opgenomen. De 334 woningen zijn als volgt verdeeld; 21 WIBO woningen, 14 MIVA woningen, 58 studentenwoningen en 241 vrije sector woningen.

reactie Stadsdeelraad:

De Stadsdeelraad is op grote lijnen akkoord met de verdeling van de woningen maar heeft via het aannemen van een amendement geregeld dat de helft van de studentenwoningen in ADL-clusterwoningen en andere eventueel geclusterde woningen voor mensen met een zorgvraag worden omgezet. De Stadsdeelraad eist bovendien dat voor alle woningen altijd het Woonkeur moet gelden.

Parkeren

Het DB kiest ervoor om gefaseerd parkeergarages te realiseren. Onder de Nieuwbouw Noord zal een parkeergarage van circa 456 plaatsen worden gerealiseerd. Voor de zomer wordt een nader locatieonderzoek gedaan voor een tweede parkeergarage (met ongeveer 200 plaatsen).

reactie Stadsdeelraad:

Duidelijk is dat de parkeerdruk in de omgeving zal gaan toenemen en daar moet volgens de Stadsdeelraad een oplossing voor worden gevonden. Het is de bedoeling dat bezoekers aan De Hallen hun auto parkeren in de parkeergarages, en niet op de straten rondom De Hallen. Ook vergunninghouders moeten, eventueel op aangepaste tijden, in de parkeergarages kunnen parkeren. De Stadsdeelraad heeft daarbij besloten dat bezoekers aan het stadscentrum zoveel mogelijk moeten worden ontmoedigd om hun auto in Oud-West te parkeren zodat ook op die manier de parkeerdruk kan worden verminderd. Waar de tweede parkeergarage zal moeten komen, moet blijken uit een onderzoek dat het DB in opdracht van de Stadsdeelraad gaat uitvoeren. In dat onderzoek worden de locaties Bilderdijkgracht (tussen Kwakersstraat en Kinkerstraat) en Bilderdijkgracht (tussen De Clercqstraat en Kwakersstraat) nader onderzocht.

Openbare ruimte en verkeer

Er wordt sterk ingezet op kwaliteit en openbaarheid van de binnenterreinen. Dit betekent dat er ook woningen komen met hun adres op het binnenterrein en dat publieke ruimte en privégebied meer vloeiend in elkaar overgaan. De inrit van de parkeergarage is verplaatst naar de Bilderdijkkade in plaats van de Kwakersstraat.

reactie Stadsdeelraad:

De Stadsdeelraad heeft via een motie besloten om van het Bellamyplein (aan de zijde van De Hallen) een voetgangersgebied te maken, waar enkel toeleveranciers toegang toe krijgen. In de binnenring van de overige twee zijden worden parkeerplekken opgeheven en wordt extra groen aangebracht, terwijl aan de buitenzijde schuin geparkeerd zal kunnen gaan worden. Aan de Bilderdijkgracht (kadekant van De Hallen) komt een groene autoparkeervrije wandelpromenade. De parkeerplekken die door deze ingreep wegvallen worden onder meer gecompenseerd in de (nog te bouwen) WG-Oost parkeergarage. Om massa's fietsen in het straatbeeld te voorkomen heeft de Stadsdeelraad besloten om inpandige en ondergrondse fietsparkeergelegenheid mogelijk te maken. Alternatief openbaar vervoer naar De Hallen moet mogelijk worden met fluisterbootjes en daarom heeft de Stadsdeelraad via een motie besloten om aan de Bilderdijkkade een aanlegsteiger, voor onder meer fluisterbootjes, te bouwen.

Verder heeft de Stadsdeelraad besloten dat er een extra meetpunt bij de Kwakersstraat/Bilderdijkgracht komt zodat de luchtkwaliteit gemonitored kan worden.

Voor meer informatie over het project De Hallen:

www.dehalleninoudwest.nl