EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

5 april 2005

NEDERLAND OP SLOT, EVO TELEURGESTELD IN REACTIE VROM

Staatssecretaris Van Geel zal de Tweede Kamer voorlopig geen aangepaste ministeriële regeling voor luchtkwaliteit voorleggen. Dat schrijft hij vandaag aan de Tweede Kamer naar aanleiding een reactie van de Raad van State. EVO stelt dat de gevolgen hiervan voor de economische ontwikkeling van Nederland nauwelijks te overzien zijn.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij: "De Nederlandse interpretatie van de Europese richtlijn van luchtkwaliteit leidt ertoe dat geen enkele uitbreiding van infrastructuur mogelijk is. Dit zorgt ervoor dat de aanleg van vrijwel alle bedrijventerreinen, woningbouwlocaties en snelwegen in ons land kunnen worden tegengehouden. Daarmee kunnen de Nota Ruimte, de Nota Mobiliteit en elk ander plan gericht op het economisch herstel en de ontwikkeling van Nederland rechtstreeks de prullenbak in. EVO constateert met verbazing dat in augustus 2002 de Raad van State al heeft aangegeven dat een ministeriële regeling niet het meest voor de hand liggende instrument is. Als daadwerkelijk sprake is van een verkeerde inschatting, dan moet Nederland daar wel een hele hoge prijs voor betalen."

De Raad van State stelt dat toetsing aan de luchtkwaliteitnormen overal in Nederland nodig is. De ministeriële regeling die staatssecretaris Van Geel aanvankelijk wilde voorleggen, ging ervan uit dat toetsing alleen nodig is bij gevoelige bestemmingen zoals scholen, woningen en sportterreinen.

De Raad van State stelt nu voor de tweede keer dat VROM het beter anders had kunnen aanpakken. Namelijk door een Algemene Maatregel van Bestuur (AMVB) in te stellen, in plaats van een ministeriële regeling. Op 15 september, toen de Raad van State uitspraak deed over de verbreding van de A2, was de omvang van het probleem al duidelijk. VROM had met die kennis veel voortvarender kunnen optreden. Van Geel had dit bijvoorbeeld als voorzitter van de Europese Milieuraad al krachtig kunnen agenderen. Nu zit de Nederlandse economie met de gebakken peren.