Ingezonden persbericht

Internet nu Écht gratis

DELFT, 20050405 -- De toegang tot internet is nooit gratis geweest. De gebruiker van een zogenaamd 'gratis abonnement' via de normale telefoonlijn betaalde altijd nog de tikken. Nieuwe, snelle verbindingen als ADSL en kabel geven providers echter mogelijkheden om de consument écht gratis internet aan te bieden.


Internetverbindingen zijn in de afgelopen jaren sneller en beter geworden. Daar staat tegenover dat de gebruiker hiervoor steeds meer abonnementsgeld is gaan betalen. Een ADSL- of kabelaansluiting zonder datalimiet kost tegenwoordig al snel 30 euro per maand. Maar als het aan Sander van Schaik en Maurice Massaar ligt, kan de consument binnenkort écht gratis gebruikmaken van een snelle interverbinding. Zij zijn met een aantal providers in gesprek over een nieuw geoctroieerd abonnementsconcept, dat is gebaseerd op reclame-inkomsten in plaats van abonnementsopbrengsten.

Net als op televisie
Reclameblokken als onderbreking van tv-programma's zijn inmiddels algemeen geaccepteerd door de kijkers van de commerciële zenders. Op basis van dit gegeven hebben Van Schaik en Massaar een nieuw concept met bijbehorende techniek ontwikkeld, waarmee internetproviders gericht reclameblokken kunnen aanbieden aan hun abonnees. De opbrengsten die hieruit voortkomen maken het mogelijk om zo'n 'reclame-abonnement' gratis aan te bieden.

Aansprekende reclame
Afhankelijk van de invulling die providers aan gratis internet gaan geven, krijgt de internetgebruiker een aantal keer per uur een beeldschermvullend reclameblok te zien. Hierbij maakt de technologie het mogelijk om de reclame af te stemmen op het surfgedrag van de gebruiker en zelfs geografisch kan de adverteerder op zijn doelgroep richten. De mogelijkheden ten aanzien van de vorm van de reclame zijn overigens enorm: van interactieve 'advertenties' tot streaming video commercials.

Binnenkort gratis
Bedenkers Van Schaik uit Den Hoorn en Massaar uit Delft verwachten dat het niet lang zal duren voordat de eerste provider gratis internet via ADSL of kabel gaat aanbieden. Het concept is immers voor alle partijen interessant: een onderscheidende abonnementsvorm voor de provider, een gericht reclamemedium voor adverteerders en natuurlijk gratis internet voor de consument.




Ingezonden persbericht