Vos Logistics ontslaat ruim honderd medewerkers
Bij de vestigingen van transport- en logistiek ondernemer Vos
Logistics in Nuth en Veendam verdwijnen meer dan honderd banen.
In Nuth staan begin juli 76 chauffeurs op straat. In Veendam is voor
elf warehouse-medewerkers en vijftien chauffeurs ontslag aangevraagd.
Bovendien staat bij de vestiging in Surhuisterveen een flinke
reorganisatie op stapel. Het personeel is dringend geadviseerd om te
zien naar ander werk.
Vakbondsbestuurder Leo Benjamins is "buitengewoon tevreden" over het
sociaal plan dat hij op zaterdag 9 april positief voorlegt aan zijn
leden. In principeakkoord zijn zowel afspraken gemaakt over de
bemiddeling naar ander werk als de ontslagvergoeding.
Het outplacementbureau wordt de eerste drie maanden van de
werkloosheid gesubsidieerd door het CWI. Vos Logistics neemt de
volgende zes maanden voor zijn rekening. Werknemers die geen lid zijn
van de bond moeten maximaal duizend euro bijdragen.
Behalve om-, her- en bijscholingsmogelijkheden is een
verhuiskostenregeling overeengekomen voor werknemers die bij een ander
Vos-bedrijf aan het werk kunnen. De ontslagvergoeding is gebaseerd op
de kantonrechterformule met een correctiefactor van bijna 1.
"Het mooie is dat dit sociaal plan door Vos Logistics Nederland is
overgenomen en dus bij elke volgende reorganisatie van kracht is",
zegt Benjamins. "Het is dweilen met de kraan open in het wegtransport.
Goedkope chauffeurs uit Polen, Letland, Estland en Hongarije
verdringen de Nederlandse chauffeurs."
Volgens Benjamins rijden deze buitenlandse chauffeurs tegen
middeleeuwse voorwaarden. "Ze werken voor een appel en een ei. Ze
hebben vaak geen vakbekwaamheidsdiploma. En ze overtreden de rij -en
rusttijden. En niemand die ze controleert. Levensgevaarlijk
bovendien."
Benjamins benadrukt dat het een goede zaak is dat buitenlandse
chauffeurs in Nederland hun brood kunnen verdienen. "Maar dan wel
onder goede voorwaarden en op basis van de regelgeving die hier
geldt."
FNV