FNV

Vos Logistics ontslaat ruim honderd medewerkers

Bij de vestigingen van transport- en logistiek ondernemer Vos Logistics in Nuth en Veendam verdwijnen meer dan honderd banen. In Nuth staan begin juli 76 chauffeurs op straat. In Veendam is voor elf warehouse-medewerkers en vijftien chauffeurs ontslag aangevraagd. Bovendien staat bij de vestiging in Surhuisterveen een flinke reorganisatie op stapel. Het personeel is dringend geadviseerd om te zien naar ander werk.

Vakbondsbestuurder Leo Benjamins is "buitengewoon tevreden" over het sociaal plan dat hij op zaterdag 9 april positief voorlegt aan zijn leden. In principeakkoord zijn zowel afspraken gemaakt over de bemiddeling naar ander werk als de ontslagvergoeding.

Het outplacementbureau wordt de eerste drie maanden van de werkloosheid gesubsidieerd door het CWI. Vos Logistics neemt de volgende zes maanden voor zijn rekening. Werknemers die geen lid zijn van de bond moeten maximaal duizend euro bijdragen.

Behalve om-, her- en bijscholingsmogelijkheden is een verhuiskostenregeling overeengekomen voor werknemers die bij een ander Vos-bedrijf aan het werk kunnen. De ontslagvergoeding is gebaseerd op de kantonrechterformule met een correctiefactor van bijna 1.

"Het mooie is dat dit sociaal plan door Vos Logistics Nederland is overgenomen en dus bij elke volgende reorganisatie van kracht is", zegt Benjamins. "Het is dweilen met de kraan open in het wegtransport. Goedkope chauffeurs uit Polen, Letland, Estland en Hongarije verdringen de Nederlandse chauffeurs."

Volgens Benjamins rijden deze buitenlandse chauffeurs tegen middeleeuwse voorwaarden. "Ze werken voor een appel en een ei. Ze hebben vaak geen vakbekwaamheidsdiploma. En ze overtreden de rij -en rusttijden. En niemand die ze controleert. Levensgevaarlijk bovendien."

Benjamins benadrukt dat het een goede zaak is dat buitenlandse chauffeurs in Nederland hun brood kunnen verdienen. "Maar dan wel onder goede voorwaarden en op basis van de regelgeving die hier geldt."