Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

Datum
11 april 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.05.00524
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040510040
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Justitie, de antwoorden op de vragen van het lid Luchtenveld aan de Ministers van Verkeer en Waterstaat en van Justitie inzake het gebruik van gegevens afkomstig uit ongevaldatarecorders in voertuigen, de zogenaamde 'Event Data Recording Systems' (EDRs).


1. Hebt u het artikel "Belangrijke ongevaldata tot nu toe ongebruikt" gelezen?


1. Ja.


2. Deelt u de mening dat de gegevens die zijn opgeslagen in de Event Data Recording Systems (EDRs) een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het onderzoek naar de toedracht van een ongeval?


2. Ja. Overigens kunnen de gegevens, naast het gebruik bij de analyse van een specifiek ongeval, ook zicht geven op andere, meer algemene zaken die kunnen bijdragen tot verbetering van de verkeersveiligheid.


3. Is het waar dat de data die door EDRs worden opgeslagen, juridisch onder dezelfde noemer te plaatsen zijn als bijvoorbeeld de gegevens op een tachograafschijf of de remsporen, die op het wegdek staan? Is het tevens waar dat de ongevalanalisten van de politie de bevoegdheid hebben om deze gegevens uit te lezen?


3. In geval van gewone controles is er een verschil tussen de gegevens van een tachograaf en een EDRs. De gegevens die zijn opgeslagen in een tachograaf kunnen door de opsporingsambtenaren van de Arbeidsinspectie, van de Inspectie Verkeer en

Waterstaat of van de politie worden ingezien op grond van de bevoegdheid die hen daartoe expliciet in het Arbeidstijdenbesluit Vervoer (voorheen het Rijtijdenbesluit) is toegekend, uitsluitend ter handhaving van de rij- en rusttijden van de chauffeur.
Met de gegevens in een EDRS ligt dat iets anders. In geval van gewone controles is de bestuurder en/of eigenaar van het voertuig niet verplicht die gegevens beschikbaar te stellen.
In geval van een onderzoek, bijvoorbeeld in verband met een ongeval kan de opsporingsambtenaar overgaan tot de inbeslagneming van een voorwerp dat kan dienen om de waarheid aan de dag te brengen. Zowel de tachograaf als de EDRS is in zo'n geval vatbaar voor inbeslagneming door de opsporingsambtenaar. Personen die daartoe opgeleid zijn kunnen de gegevens van een EDRS uitlezen.


4. Kunnen deze gegevens, gelet op de wet, nu reeds worden betrokken bij het onderzoek naar de toedracht van een ongeval? Zo neen, bent u bereid om de desbetreffende wetgeving hierop aan te passen?


4. Ja. Zoals reeds uit het antwoord op vraag 3 blijkt kunnen de gegevens worden uitgelezen en worden gebruikt voor de analyse van het ongeval.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs

-----------------------
Vakblad incident, 25 februari 2005