AutoRai

Racen met de Fiat Seicento Hydrogen

(12-4-2005)
De Fiat Seicento Hydrogen nam onlangs deel aan de eerste betrouwbaarheidsrace voor waterstof-voertuigen. En niet onverdienstelijk. De Seicento Hydrogen scoorde een tweede plaats in zijn klasse (brandstofcel) en eerste plaats in de categorie voor voertuigen met gecomprimeerde waterstofaandrijving. Het door de Monte Carlo Automobile Club georganiseerde evenement vond begin april plaats en werd verreden over een gevarieerd parcours; de totale race-afstand bedroeg 410 km. Fiat schreef de Seicento Hydrogen research auto in, met achter het stuur twee ingenieurs van het Fiat Research Centre Fuel Cell Team.

De Seicento Hydrogen is voorzien van brandstofcel-technologie en gebruikt waterstofgas als brandstof. Dit waterstofgas, dat onder hoge druk (350 bar) is opgeslagen, wordt in de brandstofcel omgezet in 200 Volt elektriciteit met een maximaal vermogen van 40 kW, waarmee de 30 kW elektromotor wordt aangedreven. Met deze krachtbron aan boord bereikt de Seicento een topsnelheid van 130 km/uur en een actieradius van 200 km.

Bij de jurering werd er gelet op het brandstofverbruik, in absolute zin als ook gerelateerd aan het voertuiggewicht, evenals het aantal vergaarde strafpunten tijdens de race.

Toekomst
Op middellange termijn lijkt de brandstofcel-technologie dé oplossing te zijn voor de schadelijke gevolgen voor het milieu ten gevolge van het autogebruik. Alvorens deze technologie op grote schaal toegepast kan worden, moeten er echter nog vele technische en economische hindernissen genomen worden. Fiat Auto investeert in de ontwikkeling van deze technologie. Het concern maakt deel uit van een internationaal team dat zich bezighoudt met de ontwikkeling en evaluatie van verschillende technische oplossingen.

Alternatieven
De energie die Fiat Auto steekt in de ontwikkeling van de brandstofcel-technologie houdt niet in dat er op de lauweren wordt gerust op overige fronten. Dit blijkt wel uit de ontwikkeling van de âBipowerâ uitvoeringen van de Multipla, Ducato, Punto en Dobló. Deze versies zijn uitgerust met twee brandstofsystemen: benzine en aardgas.

Aardgas vormt de primaire aandrijving. Er wordt uitsluitend benzine gebruikt voor het starten van de motor, waarna direct wordt overgeschakeld op milieuvriendelijk aardgas, met als gevolg een aanzienlijk lagere belasting van het milieu.