Ingezonden persbericht


Den Haag, 12 april 2005

Kickstart stimuleert maatschappelijk ondernemerschap onder studenten

Unieke studentencompetitie beleeft landelijke kick-off

Hoe los je een maatschappelijk vraagstuk als het fileprobleem of integratie op en stimuleer je tegelijkertijd ondernemerschap onder studenten? Op deze vraag geeft KickStart het antwoord: een nieuwe en landelijke competitie voor universitaire en HBO-studenten. Deze competitie daagt studenten uit om hun oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, zoals zorg of mobiliteit, om te zetten in een concreet ondernemingsconcept. Van 12 april tot en met 19 mei kunnen studenten hun ondernemingsconcept insturen met als inzet de realisatie van hun eigen onderneming. "Hoe komen we aan een welvarende en duurzame toekomst? Door jonge mensen die ondernemen! KickStart daagt studenten uit en reikt hen een hulpmiddel aan om hun ambitie te realiseren. Deze competitie levert een belangrijke bijdrage aan het studentondernemerschap in Nederland, en dat is hard nodig", aldus Wubbo Ockels, hoogleraar Bemande Ruimtevluchten en vakjurylid KickStart 2005.

Passief? of Passie!
Het is zorgwekkend gesteld met de ondernemingszin van Nederlandse studenten. Slechts 9% van de studenten is van plan na hun studie zelf een bedrijf te beginnen. Dat is veel minder dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, waar maar liefst 19% zegt een eigen onderneming te willen starten. Afgestudeerden blijken in onzekere economische tijden liever zekerheid te zoeken in loondienst dan de uitdaging aan te gaan van zelfstandig ondernemerschap. Tegelijkertijd ziet Nederland zich geplaatst voor een veelheid aan maatschappelijke vraagstukken die om een oplossing vragen. Om die redenen is KickStart in het leven geroepen. KickStart gelooft niet in het stereotiepe beeld van de passieve student die zich niets aantrekt van de maatschappij om hem heen. KickStart gelooft wél in het grote potentieel van jonge, getalenteerde en betrokken mensen.

Motivatie & inspiratie
KickStart zet in op het combineren van de passie die studenten hebben voor ondernemerschap en maatschappelijke betrokkenheid. Om de realisatie van kansrijke ideeën zoveel mogelijk te versnellen zijn vrijwel alle Nederlandse universiteiten en hogescholen actief betrokken. Studie- en studentenverenigingen uit het hele land, waaronder Integrand, zetten zich intensief in als motivator van maatschappelijk ondernemerschap. KickStart beschikt bovendien over een groot netwerk van succesvolle Nederlandse topondernemers die zich op verschillende manieren bereid hebben getoond een bijdrage te leveren aan deze unieke competitie. De competitie wordt landelijk middels flyers, posters en de website www.kickstart.nl onder de aandacht gebracht. Ook zal er online een filmpje in omloop worden gebracht. Prem Radhakishun (bekend van het televisieprogramma Premtime) speelt hierin de hoofdrol.

Maatschappelijke bijdrage
Vanaf 12 april tot en met 19 mei 2005 kunnen universitaire en HBO-studenten, die zich in de laatste fase van hun studie bevinden, hun inzendingen insturen via het inschrijfformulier op www.kickstart.nl. Dit ondernemingsconcept moet een bijdrage leveren aan de oplossing van een maatschappelijk vraagstuk. Inzendingen kunnen zich bijvoorbeeld richten op vergrijzing, mobiliteit, zorg, milieu, sociale cohesie, arbeidsproductiviteit, veiligheid of innovatie. De onderneming mag er een met of zonder winstoogmerk zijn, zolang die maar in de oplossing of in de aanpak een maatschappelijke bijdrage levert. Deelnemers kunnen zich bovendien kosteloos inschrijven voor workshops over maatschappelijk ondernemerschap.

Gouden match
Op donderdag 16 juni 2005 kiest de KickStart vakjury, bestaande uit onder andere Reinout Oerlemans en Wubbo Ockels, uit alle inschrijvingen de tien beste deelnemers. Naast het ontvangen van een bedrag van 1.500,- worden deze tien genomineerden gematched met een coach: een Nederlandse topondernemer en tevens investeerder. Samen met hun coaches werken de tien genomineerden hun ondernemingsconcepten uit tot concrete ondernemingsplannen. Op donderdag 22 september 2005 worden de tien businessplannen gepresenteerd op het hoofdkantoor van ABN AMRO en wordt bekendgemaakt wie de grote winnaar is van KickStart 2005. De uiteindelijke winnaar ontvangt de hoofdgeldprijs van 5.000,-

Over Winkelman en Van Hessen
Winkelman en Van Hessen is het grootste onafhankelijke communicatieadviesbureau van Nederland. Winkelman en Van Hessen adviseert publieke en private organisaties vanuit haar eigen onorthodoxe visie op het vak. In essentie gaat het daarbij om het gebruik van creatieve communicatieprogramma's voor meetbare resultaten. Vanwege haar 25-jarig bestaan organiseert het bureau het bijzondere project KickStart dat raakt aan de cultuur van het bureau. Ralph van Hessen en Ton Winkelman zijn ooit als Rotterdamse studenten een bedrijf gestart en willen de hedendaagse student aansporen het ondernemerschap als serieuze carrièrestap te overwegen. Meer informatie over Winkelman en Van Hessen vindt u op www.winkelmanenvanhessen.nl.

Over ABN AMRO
Hoofdparticipant in Kickstart is ABN AMRO. Deze bank voor de ondernemer met ambitie is al vele jaren actief als professionele dienstverlener voor o.a. startende ondernemers en groeiende bedrijven. ABN AMRO onderkent de mogelijkheden maar ook de moeilijkheden voor startende en recentelijk gestarte ondernemers. De bank wil graag een klankbord zijn voor starters en ze faciliteren in hun financiële behoeften. ABN AMRO wil bovendien een positieve bijdrage leveren aan het stimuleren van het ondernemerschap in Nederland. Zo is op initiatief van ABN AMRO de Stichting Jong Ondernemen opgericht, waarmee ABN AMRO jonge mensen aanmoedigt om kansen aan te grijpen, om met innovatieve ideeën te komen en de mogelijkheden van zelfstandig ondernemen te ervaren. Ook hun rol als hoofdparticipant in Kickstart onderstreept hun ambitie om het ondernemerschap in Nederland te stimuleren. Meer informatie over ABN AMRO vindt u op www.abnamro.nl.

Einde Bericht

Achtergrondinformatie (