Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk: FEZ. 2005/1022
datum: 12-04-2005
onderwerp: Dummybegroting LNV.

Bijlagen:

Geachte Voorzitter,

Naar aanleiding van het Algemeen Overleg met de vaste commissie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 7 april jl. over mijn brief van 16 december 2004 over de voorbeeldbegroting van LNV (29 949, nr. 2) en mijn antwoordbrief van 17 april 2005 in het kader van het schriftelijk overleg over de voorbeeldbegroting (29949, nr. 8) heb ik mij nader verstaan met mijn ambtsgenoot van Financiën over de procedure van amendering en autorisatie van de begroting.

In de 4e voortgangsrapportage VBTB van de minister van Financiën (26 573, nr. 70) is het budgetrecht eerder aan de orde geweest. Ik citeer:
'Het vaststellen van de begroting en het aanbrengen van wijzigingen vindt plaats op het niveau van begrotingsartikelen, zoals opgenomen in de begrotingsstaat bij een begrotingswetsvoorstel. Dit is het autorisatieniveau zoals vastgelegd in de Comptabiliteitswet. Wanneer de Tweede Kamer de bedragen van een in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wil verhogen of verlagen of een verschuiving aan wil brengen tussen begrotingsartikelen, kan hij daarvoor - naast verzoeken daartoe, al dan niet door middel van een motie - het instrument van het amendement gebruiken. Middels de tabel 'de budgettaire gevolgen van beleid' kan de Kamer duidelijk aangeven welke uitgaven moeten worden verhoogd of verlaagd.

Verschuivingen binnen een artikel kunnen door de Kamer - net zoals dat nu het geval is - worden bereikt door:

1. het - tijdens de begrotingsbehandeling - kenbaar maken van de wens daartoe;

2. het indienen van een motie;

3. het indienen van een amendement tot verschuiving van bedragen tussen artikelonderdelen;

4. het indienen van een amendement tot opsplitsing van een artikel.

Ook hier geldt dat de tabel 'de budgettaire gevolgen van beleid' concrete aangrijpingspunten biedt. Zo kan de Kamer een verzoek of motie indienen om gelden te verschuiven tussen nader geoperationaliseerde doelen of om gelden te verschuiven tussen programmagelden en apparaatsuitgaven. Wanneer een minister een verzoek van de Kamer en een motie naast zich neer zou willen leggen, heeft de Kamer de mogelijkheid om amendementen in te dienen tot verschuiving van bedragen tussen artikelonderdelen zonder wijziging van het artikelbedrag (ook weer op subartikelniveau of op het niveau van beleidsdoelen). Ten slotte kan de Kamer in bepaalde gevallen via het recht van amendement een bestaand begrotingsartikel opsplitsen in meerdere artikelen. Zo bestaat de mogelijkheid van amenderen op subartikelniveau of op het niveau van (operationele) beleidsdoelen.' Einde citaat.

In de dummybegroting heb ik mij in de 'tabel budgettaire gevolgen van beleid' beperkt tot het opnemen van de begrotingsbedragen (op basis van de begroting 2005) per operationele doelstelling (subartikelniveau). In de ontwerpbegroting 2006 zal er een uitsplitsing naar instrumenten worden gemaakt in de tabel budgettaire gevolgen van beleid, waarmee nader inzicht wordt gegeven in de meerjarige budgetten van de doelstellingen.

Daarnaast zal ik met een uitgebreide toelichting op de conversietabel in de ontwerpbegroting 2006 inzichtelijk maken welke verschuivingen en samenvoegingen ten opzichte van de begroting 2005 hebben plaatsgevonden.

In de besloten briefing aan de vaste commissie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit op donderdag 14 april a.s. zullen de veranderingen tussen de huidige begroting en de dummybegroting mondeling worden toegelicht.

Ik wil hierbij benadrukken dat het hier gaat om de systematiek waarmee de ontwerpbegroting 2006 zal worden opgebouwd. Daarom zal de presentatie zich beperken tot één of twee (nieuwe) artikelen. Als u instemt met deze systematiek, zal de hele ontwerpbegroting 2006 langs het gepresenteerde stramien worden ingericht en ingevuld. Uw instemming verwacht ik uiterlijk begin mei, omdat ik anders in tijdnood kom voor het opstellen van die begroting.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman