Consumentenbond opent advieslijn over klachten tegen artsen
12 april 2005
Het komt regelmatig voor dat consumenten niet tevreden zijn over hun
arts. De Consumentenbond heeft daarom de telefonische advieslijn "Wat
kan ik doen met een klacht over mijn arts?" geopend.
Mensen kunnen om allerlei redenen ontevreden zijn over hun arts. Het
duurt te lang voordat men aan de beurt is. Men twijfelt bijvoorbeeld
aan de noodzaak van een behandeling die de arts voorschrijft. Of men
is ontevreden over de diagnose of er is onenigheid over de hoogte van
de rekening.
Net als in "reguliere" bedrijfstakken worden er in de medische wereld
fouten gemaakt, zijn er misverstanden of meningsverschillen. En net
als in andere sectoren het geval is, kunnen consumenten ook hier actie
ondernemen, bijvoorbeeld hun beklag doen over hetgeen hen is
overkomen. Maar vaak hebben mensen geen idee wat er mogelijk is.
De telefonische advieslijn van de Consumentenbond (open tot september)
kan mensen adviseren over bijvoorbeeld het overstappen naar een andere
arts, het aanvragen van een second opinion en bij het indienen van een
klacht.
Het telefoonnummer van de Consumentenbond is (070) 445 40 00.
Voor leden is het advies gratis, niet-leden krijgen voor EUR10
eenmalig uitgebreid advies.
Voor meer informatie kunnen journalisten contact opnemen met Ewald van
Kouwen, woordvoerder Consumentenbond, telefoon (070) 445 44 69, buiten
kantooruren in spoedeisende gevallen (06) 53 44 72 46.
Consumentenbond