KPN NV

|                                                      |Datum                   |
|                                                      |15 april 2005           |
|                                                      |                        |
|BDO kiest voor Managed IP-Telefonie van KPN           |                        |
|                                                      |Nummer                  |
|                                                      |014                     |
|                                                      |                        |
|                                                      |                        |
BDO CampsObers Accountants en Adviseurs heeft KPN gekozen als exclusieve leverancier van al haar communicatiediensten in Nederland, waaronder Managed IP-Telefonie. Over het door KPN geleverde netwerk zal de spraak-, data- en videocommunicatie tussen de vestigingen van BDO worden afgehandeld. Het contract heeft een looptijd van 3 jaar en een waarde van enkele miljoenen euro's. Managed IP-Telefonie is één van de oplossingen waarmee KPN zijn IP-strategie in de zakelijke markt uitrolt.

De keuze voor Managed IP-Telefonie van KPN betekent voor BDO een kostenreductie en nieuwe communicatiemogelijkheden evenals meer flexibiliteit en schaalbaarheid ten opzichte van het huidige traditionele telefonieplatform. Als onderdeel van het contract levert KPN aan BDO ook een Ethernet VPN netwerk, vaste telefonie en hosting. Met het beheerde Ethernet VPN netwerk van KPN worden de 32 netwerken van de BDO-kantoren in Nederland met elkaar verbonden. De vestigingen zullen gefaseerd worden voorzien van IP-Telefonie.

'Het uitbesteden van al onze communicatiediensten aan KPN geeft BDO de mogelijkheid om zowel data, spraak als video over één schaalbaar en flexibel netwerk te transporteren, wat duidelijke besparingen oplevert. Daarnaast biedt dit ook nog eens de aanzet tot een reeks van nieuwe toepassingen rondom telefonie die BDO in de komende jaren wil gaan doorvoeren, zoals de koppeling tussen telefonie en bijvoorbeeld CRM-applicaties, om zo onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. Met de CyberCenter-faciliteiten van KPN creëren we bovendien een solide basis voor het verder uitbouwen van de BDO Portal Strategie, en daarmee samenhangend de elektronische dienstverlening aan onze klanten. Uiteindelijk wil BDO toe naar de integratie van vaste en mobiele telefonie en KPN is door zijn jarenlange kennis en ervaring bij uitstek in staat ons ook daarin te begeleiden', aldus Marcel Donkers, ICT-manager bij BDO.

'De IP-strategie van KPN is erop gericht geavanceerde en klantgerichte IP-diensten te leveren die aansluiten bij de veranderende wensen van onze klanten. Managed IP-Telefonie is daar een voorbeeld van. Met de volledig beheerde Managed IP-Telefonie oplossing van KPN profiteren klanten van de mogelijkheid van IP-Telefonie, zonder dat zij hoeven te investeren in de kennis en capaciteit die nodig zijn voor het beheer. Dit betekent voor KPN-klanten onder andere inzichtelijke en voorspelbare kosten, gemak en continuïteit. Wij verwachten dat in de komende jaren steeds meer klanten zoals BDO gebruik zullen gaan maken van IP-gebaseerde communicatiediensten.', licht Henjo Groenewegen, directeur Zakelijke Markt bij KPN, toe.

Over BDO CampsObers Accountants en Adviseurs
BDO CampsObers Accountants & Adviseurs verleent in Nederland vanuit ruim 30 vestigingen en zo'n 2.000 professionals diensten op het gebied van accountancy, belastingadvies en consultancy. BDO richt zich met name op het Nederlandse middenbedrijf en is sterk in de advisering aan groeiende ondernemingen. BDO maakt deel uit van BDO International, een wereldwijd netwerk van zelfstandige en onafhankelijke organisaties die onder de merknaam 'BDO' actief zijn op het gebied van de zakelijke dienstverlening. Kijk voor meer informatie over BDO op www.bdo.nl.

Over Koninklijke KPN N.V.
KPN biedt telecommunicatiediensten aan zowel particuliere als zakelijke klanten. De kernactiviteiten van KPN zijn telefonie en datadiensten via het vaste net in Nederland, mobiele telecommunicatiediensten in Duitsland, Nederland en België, en datadiensten in West-Europa. In Nederland is KPN marktleider in de belangrijkste segmenten van de telecommarkt. Met E-Plus in Duitsland en BASE in België is KPN in deze landen de op twee na grootste aanbieder in de mobiele markt. Per 31 december 2004 bediende KPN 7,4 miljoen klanten met een vaste telefoonaansluiting en 1,6 miljoen internetgebruikers in Nederland, en nog eens 17,2 miljoen mobiele klanten in Duitsland, Nederland en België. Per dezelfde datum had KPN 31.116 medewerkers. Kijk voor meer informatie over KPN op www.kpn.com. Wilt u meer weten over de Managed IP-Telefonie oplossing van KPN, kijk dan onder trefwoord 'VoIP'.


Noot voor de redactie (

KPN NV