FALKE EN VERBAAN B.V.

Eindhoven, 18 april 2005

PERSBERICHT

Veiligheid niet verbeterd door betere arbeidsomstandigheden

Uit een pilot onder bedrijven binnen een grote industriële sector blijkt dat technische en organisatorische verbeteringen van de arbeidsomstandigheden niet leiden tot de gewenste daling van het aantal ongevallen. Sturen op gedrag van medewerkers daarentegen heeft geleid tot zeer positieve resultaten. Dit blijkt uit een pilotproject van Falke & Verbaan B.V. die met haar integrale traject 'Veiligheid door gedragsbeïnvloeding' bewustwording creëert op dit thema. Organisaties behalen meer resultaat door de 'veiligheidscultuur' te veranderen: door elkaar aan te spreken op onveilig gedrag en veilig gedrag te herkennen en te belonen.

Arbo, en daarmee ook veiligheid, speelt een steeds grotere rol in de bedrijfsvoering van Nederlandse organisaties. Boetes en verzuim als gevolg van onveilige werksituaties kosten organisaties veel geld. Niet alleen de financiële consequentie, maar ook het menselijk leed ten gevolge van een ongeval, is een belangrijke drijfveer voor bedrijven om de arbeidsomstandigheden voortdurend te verbeteren. Zo worden machines beveiligd en persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking gesteld. Het aantal ongevallen blijkt hierdoor echter niet tot het gewenste niveau te dalen. Met het traject 'Veiligheid door gedragsbeïnvloeding' speelt Falke & Verbaan in op de gedragsmatige kant van veiligheid. 'Waarom dragen werknemers hun persoonlijke beschermingsmiddelen niet altijd, hoewel ze weten dat dit veiliger is?' en 'Waarom wordt bij het verhelpen van een storing de machine niet stilgezet?'. Het lastige aan onveilig gedrag is dat het beloond wordt: het levert vaak een hogere productie en tijdwinst op. Veilig gedrag daarentegen wordt veelal niet beloond en voor het gevoel van medewerkers vaak zelfs gestraft; veilig gedrag zorgt immers voor achterblijvende productie en is niet 'stoer'.

Er zijn tal van werknemers die al jaren 'onveilig' werken, maar nog nooit een ongeval meegemaakt hebben. Juist deze groep werknemers vindt regels rondom veiligheid nutteloos en 'lastig'. Zij zullen zich er naar alle waarschijnlijkheid ook niet aan houden. Een algemeen directeur van één van de pilotbedrijven reageerde naar aanleiding van het traject als volgt: 'Eigenlijk moet je een gevoel van onveiligheid creëren'. Hiermee sloeg hij de spijker op z'n kop. De werknemer moet het idee krijgen dat de regels rondom veiligheid nuttig zijn en dus ongevallen voorkomen. Dit ontstaat alleen als de medewerker zich in een onveilige omgeving waant. Medewerkers moeten zich bewuster worden van de gevaren die er op de werkplek zijn. Vervolgens dienen medewerkers en leidinggevenden met elkaar gedragcodes af te spreken om het risico op een ongeval zoveel mogelijk te verkleinen. Uiteraard heeft de leidinggevende een belangrijke functie te vervullen in het geheel. Voorbeeldgedrag is vereiste nummer één.


--------------------------------------------einde persbericht-------------