Gemeente Lisse

18-04-2005 Positief resultaat jaarstukken 2004

Uit de jaarstukken 2004, waarmee het college van burgemeester en wethouders verantwoording aflegt aan de raad over het gerealiseerde beleid, blijkt dat de gemeente Lisse het jaar 2004 afsluit met een positief resultaat, te weten 175.000,-.

Het jaar 2004 was voor de gemeente Lisse een turbulent jaar. De gemeente kwam onder preventief begrotingstoezicht te staan van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland nadat de programmabegroting 2004 onverwacht niet goedgekeurd werd. Reden voor de gemeenteraad om een onderzoek in te stellen naar de oorzaken. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en de provincie hebben daarnaast een begrotingsscan uitgevoerd, waarbij de organisatie en de producten zowel intern als extern nader bestudeerd werden en vergeleken met andere gemeenten. Tevens heeft een bezuinigingsoperatie plaatsgevonden, onder de naam: Lisse in balans. Dit alles leidde toen uiteindelijk tot een sluitende (meerjaren) begroting met nu zelfs bij de jaarstukken een positief resultaat over 2004. Wat er met de 175.000,- gaat gebeuren moet de raad besluiten bij de integrale afweging die plaatsvindt op juni.

Hoewel de accountant, die de jaarrekening controleert in opdracht van de raad, tevreden is over de cijfers, ontbreekt nog een (nieuwe) goedkeurende verklaring voor de financiële rechtmatigheid, ofwel voor bepaalde handelingen met betrekking tot financiële transacties die in de jaarrekening worden verantwoord. Een voorbeeld daarvan is dat B&W een subsidiebesluit afgeven nadat de datum van indiening is verstreken. Hierdoor wordt niet voldaan aan de wettelijke regelgeving. Hierbij moet worden opgemerkt dat de lat voor deze nieuwe goedkeurende accountantsverklaring hoog gelegd is. Omdat veel zaken hieromtrent nog onduidelijk zijn en de gemeenten nog niet zijn ingespeeld op de nieuwe wetgeving, zullen veel gemeenten de goedkeurende verklaring niet ontvangen. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft eerder tevergeefs geprobeerd de invoering van de nieuwe accountantsverklaring te vertragen. Het ontbreken van de goedkeurende verklaring betekent dus niet dat er iets mis is. Wel moet actie worden ondernomen om de komende jaren wèl de goedkeurende verklaring te verkrijgen.

Hieronder meer uitleg over wat rechtmatigheid inhoudt

De jaarrekening 2004 van de gemeente Lisse krijgt geen goedkeurende accountantsverklaring voor rechtmatigheid. Op het punt van rechtmatigheid onthoudt de accountant zich van een oordeel. Wat betekent dit en hoe ernstig is dat? Hieronder volgt een nadere uitleg.

De accountant geeft al jarenlang een verklaring af bij de gemeentelijke jaarrekening. In Lisse was dit altijd een goedkeurende verklaring. De betekenis van deze verklaring was altijd gelijk aan die in het bedrijfsleven. Het betekende dat de jaarrekening een getrouw (goed) beeld gaf van de gemeentelijke financiële situatie van het afgelopen jaar.

Met ingang van 2004 is er op dit punt veel veranderd. De rijksoverheid heeft strengere eisen gesteld aan de accountantsverklaring bij de gemeentelijke jaarrekening. De accountant moet nu ook een oordeel geven over de rechtmatigheid. Rechtmatig betekent hier het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Voor gemeenten zijn dat de wet- en regelgeving van hogere overheden (o.a. Europese Aanbestedingsregels) en die van de gemeente zelf.

Enkele voorbeelden van onrechtmatig handelen.

1. Stel dat een welzijnsorganisatie een subsidie aanvraagt bij de gemeente. Volgens de subsidieregels zou dat bijvoorbeeld voor 1 maart hebben moeten gebeuren. Door omstandigheden is de aanvraag pas 15 maart ingeleverd. Als de gemeente toch besluit tot het in behandeling nemen van deze aanvraag handelt zij daarmee in feite niet rechtmatig.
2. Als een gemeente een nieuw wijkgebouw neer laat zetten dan kan het wel eens voorkomen dat niet aan vijf (volgens de eigen regels) maar slechts aan vier aannemers een offerte wordt gevraagd. Dat is dan niet rechtmatig.

3. De verordening op de afvalstoffenheffing geeft aan dat deze heffing volledig kostendekkend dient te zijn. Praktijk is echter dat een gemeente niet alle kosten in de heffing verwerkt omdat hier onvoldoende zicht op bestaat. In feite is dat niet rechtmatig.

Het zijn allemaal zaken waar de inwoners van de gemeente weinig van merken en ook geen direct nadeel van ondervinden. De belastingen gaan er niet door omhoog en in bepaalde gevallen verhoogt een flexibele houding van de gemeente zelfs de tevredenheid van de burger. Het zijn zaken die in het bedrijfsleven ook voorkomen, maar die daar niet doortikken in het oordeel van de accountant. Bij gemeenten is dit met ingang van de accountantscontrole op de jaarrekening 2004 echter wel het geval. Onrechtmatig in het kader van de nieuwe accountantscontrole is dus heel iets anders dan frauduleus of wanbeheer.

Met een accountantscontrole op de rechtmatigheid is op zichzelf niks mee mis. Maar als pas in een zeer laat stadium duidelijk wordt wat dat volgens de regels allemaal moet inhouden, is de tijd van handelen te kort. Het moet dan ook niet verbazingwekkend zijn als veel gemeenten wat betreft de rechtmatigheid geen goedkeuring krijgen over 2004. Dat is natuurlijk voor geen enkele gemeente een leuk bericht om de wereld in te sturen.

Een ramp is het niet, want de minister ziet 2004, na alle commentaar, als een proefjaar. Het zal nog wel een paar jaar duren voordat in alle gemeenten de organisatie zo ver is dat er ook voor rechtmatigheid goedkeurende verklaringen worden verkregen.