Ingezonden persbericht




-PERSBERICHT-

Atos Origin topspeler in Business Process Outsourcing

Europese BPO-markt toont jaarlijkse groei van 9 %

Parijs, 18 april 2005 - Atos Origin, een internationale IT-dienstverlener, behoort qua omzet tot de top van bedrijven in de Europese Business Process Outsourcing-markt. Dit blijkt uit Gartner's meest recente onderzoek "The Market trends: Business process outsourcing, Western Europe, 2003-2008". Het resultaat is gebaseerd op de omzetcijfers over 2003.

In Gartners studie wordt BPO gedefiniëerd als het aan een externe dienstverlener uitbesteden van IT-intensieve bedrijfsactiviteiten. Een dergelijke dienstverlening betreft in het algemeen langjarig lopende contracten die zijn gericht op IT-gebaseerde bedrijfsprocessen. Volgens Gartner Dataquest is in West Europa in 2003 $21 miljard aan BPO besteed en de totale uitgave zal naar verwachting groeien tot $33 miljard in 2008. Dit komt neer op een jaarlijks groeipercentage van 9,4 %. In 2004 vond meer dan de helft van de Europese BPO-activiteiten plaats in Engeland; Duitsland en Nederland tonen een duidelijke groei in BPO.

Met een jaarlijkse BPO-omzet van 626 miljoen euro in 2003, is Atos Origin een toonaangevende speler in deze markt. Het bedrijf biedt een ideale mix van consultancy (via Atos Consulting), in combinatie met diensten voor systeemintegratie en managed operations, wat de positie van Atos Origin op de BPO-markt aanzienlijk versterkt. Atos Worldline, onderdeel van Atos Origin, concentreert zich op IT-gerelateerde BPO die het complete proces van betalings- en informatiestromen afdekt voor met name financiële dienstverleners .

Atos Origins klanten zijn onder andere: Accounting Plaza in Nederland, Barclays Bank in Frankrijk, Commerzbank in Duitsland, Iberia in Spanje en Royal Mail in Engeland. Het bedrijf kondigde onlangs haar grootste Britse deal ooit aan: een BPO-contract ter waarde van 750 miljoen euro met het Britse departement voor werkgelegenheid en pensioenen (Department for Work and Pensions - DWP).

Dominique Illien, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor wereldwijde managed operations bij Atos Origin, verklaarde: "We zijn tevreden met de tweede plaats in de BPO-markt. Deze positie reflecteert duidelijk ons succes in een markt waar we ons richten op IT-gerelateerde contracten met een hoge toegevoegde waarde. Atos Origin bekleedt reeds een belangrijke positie in de snelgroeiende markt van betaalkaarten en internetprocessen. En we zien een trend dat onze klanten hun front- en back-office transactieprocessen willen uitbesteden om zodoende aanzienlijke kostenbesparingen te verwezenlijken. Atos Origin breidt de komende tijd haar dienstverlening op dit gebied uit met nieuwe technologische oplossingen op het terrein van chipkaarten, identificatie, de facturatie van telecommunicatie, multi-channel bankieren en beveiliging."

Over Atos Origin

Atos Origin, een internationale IT-dienstverlener, stelt klanten in staat hun visie om te zetten in resultaten door de toepassing van consulting, systeemintegratie en managed operations. Atos Origin realiseert jaarlijks een omzet van ruim 5 miljard euro in meer dan veertig landen met een werknemersaantal van 46.000. Atos Origin is de wereldwijde informatietechnologie partner voor de Olympische Spelen en heeft een internationaal klantenbestand. Atos Origin staat genoteerd op de Paris Eurolist Market en wordt verhandeld onder de namen Atos Origin, AtosEuronext, Atos Worldline en Atos Consulting.

Atos Worldline, een organisatie van Atos Origin - Atos Worldline is een toonaangevende Europese speler inzake het verwerken van grote volumes elektronische uitwisselingen en is gespecialiseerd in elektronische betalingsdiensten, CRM en e-diensten (internet, spraak- en mobiele diensten). Met de nadruk op technologische innovatie, past Atos Worldline zijn toepassingen toe in het verwerkings- of integratieproces. Atos Worldline heeft 2.500 werknemers in Europa en boekt een jaarlijkse omzet van 400 miljoen euro.


- EINDE PERSBERICHT -

Voor meer informatie (