Nieuwe wapens in de strijd tegen geluidsoverlast verkeer
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en staatssecretaris Van Geel
van VROM presenteren vandaag in Breda vier maatregelen waarmee zij de
geluidsoverlast van weg- en spoorverkeer te lijf willen gaan. De
maatregelen zijn voortgekomen uit het Innovatie Programma Geluid.
Geluidsoverlast van verkeer is op verschillende plaatsen in Nederland
een probleem. Vaak zijn kostbare maatregelen nodig zoals
geluidsschermen om binnen de wettelijke geluidsnormen te blijven. De
ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat zijn daarom in 2002 het
Innovatie Programma Geluid gestart om nieuwe middelen tegen
verkeerslawaai te ontwikkelen en in te voeren. Voor de periode 2002 -
2007 is daar in totaal 110 miljoen euro voor beschikbaar. Het
innovatieprogramma levert nu al hele concrete technieken op die de
overlast voor omwonenden verminderen en in veel gevallen minder kosten
dan conventionele middelen.
Vandaag zijn vier succesvolle nieuwe maatregelen gepresenteerd,
waarvan er twee inmiddels al worden toegepast in de praktijk (ZOAB en
raildempers).
Tweelaags ZOAB
Het tweelaags Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) bestaat uit een grove
onderlaag en een fijne toplaag. Deze combinatie levert zes decibel
minder geluid op in vergelijking met conventioneel asfalt. Dat komt
voor het gehoor neer op een halvering van het verkeersgeluid.
Inmiddels is het tweelaags ZOAB op diverse plaatsen in Nederland bij
wijze van proef uitgetest. Ondanks de kortere levensduur van dit type
asfalt, wegen die extra kosten vaak op tegen die van geluidschermen.
Schermtoppen
Schermtoppen worden op bestaande geluidsschermen geplaatst. Proeven
hebben aangetoond dat bepaalde schermtoppen (de T-top) een extra
akoestisch effect hebben van twee decibel. Hierdoor kan het effect van
bestaande geluidsschermen verbeterd worden zonder dat deze hoeven te
worden opgehoogd. Nieuw te bouwen schermen kunnen met een schermtop
lager uitgevoerd worden.
Raildemper
Raildempers zijn gemaakt van een elastisch materiaal en staal. Ze
worden aangebracht tegen de zijkant van de rails en dempen de
trillingen van de rails als er een trein overheen rijdt. De raildemper
levert zo een geluidsbeperking op van drie decibel en is vooral
geschikt voor locaties waar geluidsschermen om esthetische redenen
ongewenst zijn of niet effectief, bijvoorbeeld in de buurt van
hoogbouw. Hoewel raildempers niet goedkoop zijn, is de toepassing in
veel situaties niet duurder of zelfs goedkoper dan de (hogere)
geluidsschermen die anders nodig zouden zijn. Raildempers zijn daarom
vaak een aantrekkelijk alternatief voor geluidsschermen
Akoestisch slijpen van spoorrails
Door de spoorstaaf zo vlak mogelijk te slijpen, komen de treinwielen
minder in aanraking met de rails. Een passerende trein maakt daardoor
minder geluid. Akoestisch slijpen heeft alleen effect als de wielen
van de trein glad genoeg zijn. Bij de meeste reizigerstreinen is dat
het geval.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat