FNV

Richtlijn over Europese cao railtransport verdient steun

Nederland moet een Europese ontwerprichtlijn over de arbeidsvoorwaarden in het grensoverschrijdende goederenvervoer over het spoor overnemen. Dat vraagt FNV Bondgenoten in een brief aan de ministers Peijs (verkeer) en De Geus (sociale zaken). In de ontwerprichtlijn zijn afspraken tussen de werkgevers en de Europese transportfederatie ETF, waarbij FNV Bondgenoten is aangesloten, integraal opgenomen.

De vakbond heeft reden aan te nemen dat minister Peijs het wetsvoorstel van de Europese Commissie wil afkeuren. Dat zou een slechte zaak zijn, vindt vakbondsbestuurder Roel Berghuis. "Het is uniek dat op Europees niveau afspraken zijn gemaakt over arbeidsvoorwaarden. Het zou niet meer dan normaal zijn als het kabinet hiermee instemt. Dit past in de Europese gedachte."

Peijs vindt dat een Europese cao niet goed is voor de concurrentie met andere vervoersmiddelen, zoals het wegvervoer. Bovendien zou de wet de toetreding van private bedrijven belemmeren. Zij zijn door de richtlijn bijvoorbeeld ook gebonden aan de beperking van het aantal nachten dat rijdend personeel van huis mag zijn.

Het opnemen van een Europese cao in een bindende richtlijn is te vergelijken met het algemeen verbindend verklaren van cao's in Nederland. De Europese commissie heeft vastgesteld dat de werkgeversorganisatie CER en de vakfederatie ETF voldoende representatief zijn voor werknemers in de sector.

Hieronder is de brief aan de ministers Peijs en De Geus op te halen.

Attachments:
brief aan Peijs.DOC