CREATIVE VENUE

Gouden Gids berekent concreet wat adverteren oplevert

Gouden Gids berekent online voor adverteerders hoeveel nieuwe klanten en omzet adverteren oplevert

Amsterdam, 18 april 2005 - De website
www.extra-klanten-calculator.nl, een initiatief van Gouden Gids berekent heel concreet wat adverteren in de gelijknamige bedrijvengids oplevert. Daarbij zien potentiële adverteerders ook direct hoe een soortgelijke advertentie in zowel het boek als op internet er uit kan zien en hoe de rubriek waarin de advertentie geplaatst wordt er uitziet. Standaard wordt elk bedrijf nu gratis opgenomen in de Gouden Gids. Aan adverteren daarentegen zijn kosten verbonden. Op basis van permanent rubrieksonderzoek (door Interview-NSS) heeft Gouden Gids ruim 120 bedrijfsrubrieken, zoals de rubrieken 'Loodgieters', 'Uitzendbureaus' of 'Belastingadviseurs', onderzocht en de opbrengsten van adverteren helder in kaart gebracht.

Gouden Gids wil met dit unieke verkoopinstrument af van enkel verkoopbeloften. Als enige bedrijvengids in de markt kunnen er nu harde klant- en omzetcijfers worden getoond. De speciale website en calculator, die overigens ook via www.goudengids.nl te vinden is, maken intergraal onderdeel uit van de grootschalige campagne met boegbeeld Katja Schuurman, die eerder deze maand van start ging.

Harry Michels, marketing directeur van Gouden Gids: 'Wij adverteren voor adverteerders. Onderzoek toont ook aan dat onze gids geraadpleegd wordt door mensen die op zoek zijn naar een nieuwe leverancier. Het is fantastisch dat we het rendement op adverteren in onze gids (nieuwe klanten, extra omzet) nu heel nauwkeurig, met harde cijfers, kunnen aangeven'.

De Gouden Gids wordt nu meer dan 250 miljoen keer per jaar geraadpleegd, 39% van die raadplegingen leidt tot een aankoop en twee op de drie aankopen wordt gedaan bij een nieuwe leverancier. 90% van deze omzet komt terecht bij bedrijven met een advertentie. Uit onderzoek blijkt ook dat een advertentie die 2 keer zo groot is, minstens 2,5 keer zo veel nieuwe klanten oplevert (Bron: Interview-NSS Transactieonderzoek 2004; Gebruikersonderzoek 2004).