Nieuw-Vlaamse Alliantie


N-VA krijgt (helaas) gelijk: financiering masterplan gebouwd op drijfzand (18/04/05)

Enkel en alleen door een volgehouden aandringen van Jan Peumans en Bart De Wever, stemden VLD en SP.A in het Vlaams parlement in met een hoorzitting over de BAM. Deze hoorzitting bracht eindelijk wat transparantie in dit hele dossier. Zowel Peumans als De Wever grepen de hoorzitting aan om te wijzen op de zwakke onderbouw van het hele financieringsverhaal. Wie het dossier kent, had moeten weten dat Vlaanderen binnen Europa geïsoleerd staat en dat het project vrijwel zeker gevat zou worden door de nieuwe Europese richtlijn die regelt hoeveel tol lidstaten mogen vragen aan vrachtwagens die hun infrastructuur gebruiken.

Vandaag geeft minister Van Brempt in De Morgen toe dat een deel van de voorziene inkomsten zal wegvallen. Dit inzicht komt wel erg laat. Tot nu toe deed de minister niets anders dan sussend of ontwijkend antwoorden op de waarschuwingen en pertinente vragen van De Wever en Peumans.

Het wegvallen van (een deel) van de inkomsten brengt de hele financiering én dus de uitvoering van het masterplan in gevaar. De N-VA vraagt nu van de bevoegde ministers (Van Brempt, Peeters en Van Mechelen) duidelijke antwoorden. Het volstaat niet langer om wat geruststellende gemeenplaatsen te komen verkopen in het parlement. Vrijblijvend luchtfietsen kunnen we in dit dossier missen als kiespijn. Antwerpen én heel Vlaanderen hebben nood aan de realisatie van het volledige masterplan. De vrees dat het hele plan stilvalt na het realiseren van de Oosterweelverbinding, is reëel. Het is hoog tijd dat de bevoegde ministers hun verantwoordelijkheid nemen en naar het parlement komen met een concreet, haalbaar en solide plan tot financiering van het hele masterplan.

Auteur:
Jan Peumans, Vlaams parlementslid N-VA
Bart De Wever, voorzitter N-VA en Vlaams parlementslid

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be