AutoRai

Ford Focus nu ook als vierdeurs en Wagon

(19-4-2005)
Op de Amsterdamse AutoRAI van februari dit jaar was de nieuwe Focus-familie voor het eerst compleet aanwezig. De Ford Focus drie- en vijfdeurs kregen daar immers gezelschap van de al aangekondigde uitvoeringen vierdeurs en Wagon, welke twee modellen nu door Ford op de markt worden gebracht.
Van de Focus-familie maakt natuurlijk ook de Focus C-MAX deel uit, terwijl onlangs officieel is besloten het op de Salon van Parijs vertoonde cabriolet-coupé prototype âFocus Vignaleâ daadwerkelijk in productie te nemen. Dat zal in 2006 gebeuren en dàn is de familie eigenlijk pas helemaal compleet.

De geraffineerde nieuwe carrosserie van de Ford Focus vierdeurs is vanaf het begin bedoeld als integraal onderdeel van de nieuwe Focus-reeks. Het vierdeursmodel wordt exclusief voor Europa gebouwd in het Spaanse Valencia en staat evenals de andere modellen uit de Focus-reeks garant voor betaalbare topkwaliteit, superieure rijeigenschappen en betaalbare nieuwe technologische toepassingen. Hetzelfde geldt voor de buitengewoon praktische Focus Wagon, wiens bagagecapaciteit van 482 liter valt uit te breiden tot een enorme
1.525 liter.

Sierlijke boog
Het nieuwe vierdeursmodel heeft, natuurlijk net als de Wagon, aan de voorkant hetzelfde design als de andere modellen uit de Focus-reeks. Het snelle hatchbacksilhouet is overtuigend vertaald naar de klassieke limousineachtige carrosserie. Het vierdeurssilhouet loopt vloeiend van de grille langs de motorkap naar de snelle A-dakstijl van de Focus, en vormt een sierlijke boog over de opvallend vormgegeven zijruiten die model zijn komen te staan voor het design van de Focus. De achterste zijruit is een elegant kwartraam in limousinestijl met de karakteristieke Focus-vorm.
Bij het ontwerpen van de nieuwe Focus vierdeurs is uitgegaan van een ruime opbergruimte achterin, met speciale nadruk op de praktische bruikbaarheid in het dagelijks leven. Onder de achterklep bevindt zich een indrukwekkend grote laadruimte. De Focus vierdeurs is uitgerust met een minireservewiel en biedt een maximale laadruimte van 526 liter, dankzij het gebruik van een uitgekiend scharniermechanisme. Bij het ontwerpen van de auto stond voorop dat de laadruimte groot genoeg moest zijn voor een golftas of twee grote reiskoffers. De laadruimte is breed. De achteropening is 1.020 mm en de laadbreedte tussen de wielkasten van de Focus vierdeurs bedraagt 1.048 mm. In de laadruimte van de Focus is plaats voor spullen met een lengte tot 1.058 mm. Dat is 54 mm meer dan in het vorige model.

De Ford Focus vierdeurs is een door-en-door Europees ontwerp, maar de verwachting is dat deze uitvoering een belangrijke rol zal spelen in de expansie van Ford op de groeiende markten van Oost-Azië, vooral in China. De kopers daar stellen per traditie prijs op vierdeurs automobielen die een zekere luxe uitstralen.

Kampioen laadvermogen
De nieuwe Focus Wagon is een nieuwe exponent van de Focus-reeks die nu volop wordt geproduceerd en wordt verkocht in heel Europa. Bij het Wagon-model is het design-DNA van de Focus vertaald naar een sportieve vorm, waarbij het extreem functionele en ruime design is aangevuld met een nieuwe elegantie en doelgerichtheid.

Het standaard laadvermogen van de Focus Wagon is 482 liter, maar deze capaciteit kan drastisch worden uitgebreid wanneer incidenteel een grotere lading moet worden vervoerd, zoals bijvoorbeeld platte dozen met zelfbouwpakketten voor meubelen. Met de achterste stoel neergeklapt biedt de Focus Wagon een laadcapaciteit van 1.525 liter en een maximale laadlengte van 1.669 mm tot aan de achterzijde van de voorstoelen. Er kan plaats worden gemaakt voor een laadbreedte tot
1.159 mm en een hoogte van maximaal
890 mm. De laadruimte heeft een lage tildrempel van 564 mm.

Basisfamilie nu compleet
Met de komst van de 4-deurs en de Wagon is de basisfamilie van de Focus nu compleet, met een zeer brede en ruime keuze aan uitvoeringen. Het geheel heeft een dynamische uitstraling en is onmiskenbaar een echte Focus gebleven, ondanks de diepgaande modernisering van het design, dat klaarblijkelijk door het Europese publiek op prijs wordt gesteld.

In de weken sinds de publieksintroductie werden er al meer dan 90.000 exemplaren van de nieuwe Focus verkocht, eigenlijk geheel volgens de verwachtingen die de pionier van de nieuwe Focus, de C-MAX eind 2003 al had gewekt. In het eerste volle verkoopjaar, 2004, werden er van de C-MAX in Europa 159.500 stuks verkocht, waarmee de verkoopâverwachting ruim werden overtroffen. Dit â en de ontvangst van de andere Focus-modellen â versterkt het vertrouwen van Ford dat de wisselwerking met het (kopers)publiek in orde is. Het nieuwe design geeft de diverse uitvoeringen een duidelijke eigen rol, van het snelle, coupé-achtige lijnenspel van de 3- en 5-deurs, via de elegantie van de 4-deurs âlimousineâ tot de sportieve bruikbaarheid van de Wagon en de C-MAX.

Top-veiligheid
In de laatste fase van de Euro NCAP-veiligheidstests is de nieuwe Ford Focus uitgeroepen tot de beste in zijn klasse met een score van vijf sterren voor de bescherming van inzittenden.

De nieuwe Focus is ook het eerste en enige voertuig waaraan EuroNCAP een veiligheidsscore van 100 procent heeft toegekend voor frontale en zijdelingse botsingen, en het eerste voertuig waaraan een score van 100 procent is toegekend voor dynamische bescherming tegen letsel bij kinderen (getest op kinderdummy's tussen 1: en 3 jaar oud). Er is geen enkele andere auto die zo goed heeft gepresteerd in welke Euro NCAP-testfase dan ook. Euro NCAP heeft aan de nieuwe Ford Focus een algehele veiligheidsscore van vijf sterren (35,46 punten) toegekend waarmee deze auto de beste in zijn klasse is. Verder is een score van vier sterren toegekend voor de bescherming van kinderen en een concurrerende score van twee sterren voor de bescherming van voetgangers.

Deze scores komen mede voort uit de sterke prestaties van de Focus C-MAX, de eerste auto ooit waaraan een score van vier sterren is toegekend voor de bescherming van kinderen.

De nieuwe Focus heeft ook topscores behaald in twee onafhankelijke onderzoeken naar nekletsel die zijn uitgevoerd door Folksam en de International Insurance Whiplash Prevention Group (IIWPG). Deze prestatie is ontzettend belangrijk aangezien

75 procent van alle letselschadeclaims in Europa ontstaat door nekletsel bij botsingen aan de achterzijde.

Voor mensen met allergieën is de nieuwe Ford Focus een zegen, dankzij de filters die standaard in het ventilatiesysteem zijn opgenomen. Zij houden stuifmeeldeeltjes in de buitenlucht tegen en wel op een dermate efficiënte wijze dat de C-MAX de eerste auto was die van de Duitse keuringsinstantie TÃV het certificaat âToxproofâ heeft gekregen. Dit certificaat garandeert tevens dat de bekledingsmaterialen die zijn toegepast geen toxische elementen bevatten en/of kunnen uitwasemen. De metalen oppervlakken in de Focus zijn ook gegarandeerd vrij van chroom en nikkel.

Betaalbare accessoires
De betaalbare, nuttige technologische toepassingen die zijn geïntro­ duceerd in de nieuwe Ford Focus, zijn bij klanten goed in de smaak gevallen:

* In de Focus kan een draagbare MP3-speler worden aangesloten met behulp van een AUX-aansluiting in het handschoenenkastje.
* Met KeyFree heeft de bestuurder een transponderkaart bij zich in plaats van een sleutel, zodat er niet meer gezocht hoeft te worden naar sleutels om de auto te openen. Zodra de juiste transponderkaart in de buurt van de auto wordt gesignaleerd, wordt deze automatisch ontgrendeld. Binnen in de wagen zorgt de transponderkaart ervoor dat de auto kan worden gestart. Bij het verlaten van de auto is een simpele druk op een knop op de portiergreep voldoende om hem af te sluiten.
* Het warmtewerende glas van de Focus zorgt ervoor dat er ongeveer vijf keer minder zonnestraling binnenkomt dan bij gewoon glas, zodat de airconditioning efficiënter werkt en minder brandstof kost.

* De Focus is voorzien van betaalbare technologie die ervoor zorgt dat de richting waarin de koplampen schijnen wordt aangepast aan de stuurrichting. Ford maakt hierbij gebruik van halogeenlampen en niet van duurdere Xenonlampen, waardoor deze optie voor meer klanten betaalbaar is.

* Dankzij de beschikbaarheid van draadloze Blue Toothâ¢-technologie kan probleemloos hands-free worden gebeld met een mobiele telefoon.

* De Focus is leverbaar met hands-free besturing van audio, telefoon, klimaatbeheersing, in-car entertainment- en navigatiesystemen.

* Geoptimaliseerde audiosystemen zijn verkrijgbaar voor de gehele Focus-reeks, van Ford zelf en met topkwaliteit geluidssystemen van Sony.

* Er is een onafhankelijk MP3-audiosysteem beschikbaar âvoor de achterbankâ voor het afspelen van dvd's of het gebruik van spelconsoles in de Wagon.

Ruime keus
Voor de nieuwe Focus-reeks is een ruime keuze aan diesel- en benzinemotoren leverbaar:

* Duratorq TDCi common-rail dieselmotoren met een hoge inspuitdruk in 1.6-liter (109 pk / 80 kW) en 2.0-liter
(136 pk /100 kW) uitvoering, nu aangevuld met een nog zuiniger versie van de 1.6-liter TDCi-motor (90 pk / 66 kW) en de 1.8-liter 115 pk/ 85 kW die voldoen aan de Euro IV-emissienorm.
* De 1.6-liter Duratec Ti-VCT, een benzinemotor met 115 pk (85 kW) die is uitgerust met dubbele nokkenas met variabele kleppentiming (Ti-VCT) voor een optimale luchtstroom in de motor en extra koppel, waardoor het gemiddelde brandstofverbruik met wel 5 procent kan worden beperkt.

* De Duratec-reeks van 16-kleppenmotoren met een inhoud van
1.4-liter (80 pk / 59 kW), 1.6-liter (100 pk / 73 kW), 2.0-liter (145 pk / 106 kW).

De Focus is bovendien leverbaar met Durashift handgeschakelde versnellingsbakken met vijf en zes versnellingen en met de Durashift-automaat met vier versnellingen, afhankelijk van het gekozen motortype.

Prijzen
De Focus vierdeurs is leverbaar in de uitvoeringen Trend, Futura en Ghia. De Wagon is leverbaar in alle uitvoeringen, dus de Ambiente, Trend, Futura, Ghia en Titanium. De vanafprijs van de Focus vierdeurs bedraagt ⬠20.700,- voor de 1.4-liter 80 pk/ 59 kW benzinemotor in Trend uitvoering. De 1.6 TDCi met 90 pk/ 66 kW is er vanaf ⬠25.800 in deze uitvoering.
De vanafprijs van de Wagon is ⬠19.700,- in de Ambiente uitvoering met 1.4-liter 80 pk/ 59 kW benzinemotor. En voor de 1.6 TDCi met 90 pk betaalt men vanaf ⬠24.800,- voor deze uitvoering.

Ford Focus Futura
Vanaf 1 mei zal de nieuwe Focus ook leverbaar zijn als zeer compleet uitgeruste Futura uitvoering. Alle voornoemde motoren zijn in deze uitvoering leverbaar, behalve de 1.4-liter benzine. De vanafprijs van de Focus Futura vierdeurs met 1.6-liter 100 pk/ 73 kW benzinemotor bedraagt ⬠22.400,-. Dezelfde prijs geldt voor de Wagon in deze uitvoering.
De Focus Futura in vierdeurs uitvoering met 90-pk TDCi motor is leverbaar vanaf ⬠26.100,-, dezelfde prijs geldt voor de Wagon.

Focus Vignale Concept
Ford Europa is van plan de Focus Vignale Concept die op de Autosalon van Parijs is geïntroduceerd, tegen het einde van 2006 in productie te nemen. Uitgebreide technische details en de naam van de productieversie van deze nieuwe Focus cabrio-coupé zullen tegen de tijd van de introductie worden bekendgemaakt.

Ford is een overeenkomst aangegaan met Pininfarina SpA om een gezamenlijk ontwerp- en engineeringteam op te zetten om deze auto te produceren. De twee bedrijven hebben al met veel succes samengewerkt aan de Ford Streetka cabriolet. Pininfarina's deskundigheid op het gebied van het ontwerpen en produceren van relatief kleine oplagen productiemodellen zal van cruciaal belang zijn voor het succes van deze nieuwe onderneming. Pininfarina zal ook een belangrijke bijdrage leveren aan het uiteindelijke ontwerp.

De elegante nieuwe vierdeurs Ford Focus vormt de basis voor de productieversie van de Focus Vignale Concept. Het model wordt gebouwd in de Turijnse fabriek van Pininfarina. Enkele onderdelen zullen worden aangeleverd door de Fordfabriek in Saarlouis en andere door Pininfarina zelf. Net als de Streetka, die ook door Pininfarina wordt gebouwd, wordt het nieuwe Ford Focusmodel een cabriolet. De Focus wordt echter de eerste Europese Ford met een opvouwbare hard-top.

Focus ST
Sportieve rijders kunnen zich sinds de introductie ervan op de Salon van Genève, begin maart, verheugen op een nieuw speciaal model van Ford Team RS. De nieuwe Focus ST, die ca. 220 pk/ 162 kW levert wordt eind dit jaar geïntroduceerd.

De Focus ST is voorzien van een Duratec ST 2.5-liter turbomotor met 5 cilinders en zes handmatige versnellingen en maakt zo zijn reputatie als auto voor de echte liefhebber meer dan waar. De 225/40 sportbanden met een laag profiel en de fraai vormgegeven 18-inch aluminium wielen met vijf spaken van de Focus ST staan garant voor superieur weggedrag en grip. Het interieur- en exterieurdesign van de Focus ST laat geen onduidelijkheid bestaan over de sportieve prestaties van deze auto, en suggereert tegelijkertijd raffinement, een vakkundige afwerking en praktisch nut. De Focus ST blijft een comfortabele auto voor dagelijks gebruik als gezinsauto.

De ontwikkeling van het concept is van start gegaan op het moment dat Ford of Europe zich weer voor vier jaar heeft verbonden aan het Britse M-Sport van Malcolm Wilson voor het FIA World Rally Championship. Deze verbintenis zorgt ervoor dat Ford rally op topniveau kan blijven bedrijven met de razend populaire Focus. De geheel nieuwe Focus RS WRC (World Rally Car) is vanaf 2006 wedstrijdklaar.

Samen met de onlangs geïntroduceerde Fiesta ST en de Mondeo ST220 is de nieuwe Focus ST het schoolvoorbeeld van de sportieve kwaliteiten van de Ford ST-modellen: de kwaliteiten van de bijbehorende basismodellen zijn bij de ST-modellen nog eens uitvergroot en de ST-modellen zijn duidelijk anders dan op rallyauto's geïnspireerde RS-afgeleiden.

Ford Focus wereldauto
Het Europese design en de bijpassende technische expertise van de nieuwe Focus maken de auto in hoge mate aantrekkelijk voor klanten in de sterk groeiende markten van Zuid-Oost Azië, China en de landen rondom de Stille Oceaan. De Focus zal ook in deze regioâs worden geproduceerd.

De nieuwe Focus is al op de markt in Taiwan, waar de nieuweling heeft gezorgd voor een absoluut verkooprecord van Fords. Introductie in Australië en Zuid-Afrika heeft inmiddels ook al plaats gevonden en zal worden gevolgd door successievelijk marktinvoeringen op vrijwel alle Aziatische markten.

Autoâs met de naam Ford Focus worden nu in vijf continenten verkocht.