AutoRai

De nieuwe BMW 3 Serie Touring

(19-4-2005)
De Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt, september 2005, betekent het showdebuut voor de nieuwe BMW 3 Serie Touring. Vanaf september staat de nieuwe, vierde generatie 3 Serie Touring in de showroom, klaar om de succesvolle traditie voort te zetten. Net als de BMW 3 Serie Sedan beschikt ook de Touring over nieuwe motoren die meer kracht en prestatie ontwikkelen dan hun voorgangers en desondanks nog zuiniger omgaan met brandstof. De BMW 325i Touring met de nieuwe zescilinder lijnmotor illustreert dit met de volgende cijfers: 160 kW (218 pk) bij 6.500 toeren per minuut, maximum koppel van 250 Nm tussen 2.750 en 4.250 toeren per minuut, een topsnelheid van 243 km/h, een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,2 seconden, en de tussensprint van 80 naar 120 km/h in 7,9 seconden. Het verbruik komt hierbij uit op 8,6 liter/100 km in ECE-cyclus.

Deze goede cijfers zijn het gevolg van een vermogenstoename bij de zescilinder van 19 kW (26 pk) en gewichtsbesparingen. Bij de zescilindermotoren wordt voor het eerst in serieproductie magnesium toegepast voor de krukaskast, de krukasaslagers en het kleppendeksel. Ook de BMW 320d Touring toont uitmuntende cijfers. Hij heeft een topsnelheid van 223 km/h en sprint in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/h. De tussensprint van 80 naar 120 km/h volbrengt de BMW 320d Touring in 7,1 seconden. De populaire viercilinder dieselmotor staat met een vermogen van 120 kW (163 pk) bij 4.000 toeren per minuut, een koppel van 340 Nm bij 2.000 toeren per minuut en een verbruik van 5,9 liter op 100 km in ECE-cyclus, eveneens voor efficiënte dynamiek. Een dieselpartikelfilter is standaard leverbaar.

De nieuwe BMW 3 Serie Touring wordt standaard aangeboden met een handgeschakelde zesversnellingsbak, optioneel is bovendien een zestraps automaat leverbaar. Door de extra zesde versnelling, de in zijn geheel korte overgangen en de grotere spreiding van laagste naar hoogste versnelling, kan de bestuurder het wisselen van versnelling optimaal aanpassen aan het juiste toerental. Dit is vooral bij het wegrijden goed te merken, want de eerste versnelling heeft meer trekkracht gekregen.

Andere motoren
In de herfst van 2005 komen eveneens de Touring-modellen BMW 330i, BMW 320i en BMW 330d op de markt. De belangrijkste cijfers zien er als volgt uit:

* BMW 330i Touring: 190 kW (258 pk) bij 6.600 toeren per minuut, 300 Nm tussen 2.500 en 4.000 toeren per minuut.
* BMW 320i Touring: 110 kW (150 pk) bij 6.200 toeren per minuut, 200 Nm bij 3.600 toeren per minuut.

* BMW 330d Touring: 170 kW (231 pk) bij 4.000 toeren per minuut, 500 Nm tussen 1.750 en 3.000 toeren per minuut.

Eigen en verfijnd design
Vanaf het begin werd de vierde generatie BMW 3 Serie Touring parallel aan de Sedan ontwikkeld. Dit is de sleutel tot zijn overtuigende ontwerp gebleken. Het geeft de Touring niet alleen een creatief eigen gezicht in de autowereld, maar garandeert ook een volkomen sportieve verschijning.

Coupé-achtige sportieve snit
Hoewel hij van front tot A-stijl vrijwel identiek is aan de Sedan, heeft de Touring van achterbank tot bagageruimte een meer sportieve en bijna coupé-achtige snit. Hierbij spelen de glaspartijen aan de zijkant de belangrijkste esthetische rol: omdat de daklijn glooiend richting de schuine achterkant gaat, terwijl de schouderpartij licht omhoog loopt, lijken de zijruiten coupé-achtig klein.

Kernkwaliteit: de Touring is ook van binnen gegroeid Toont de 3 Serie Touring zich in zijn uiterlijk en zijn prestaties als een typische BMW - krachtig, sportief en compact -, tegelijkertijd maakt hij indruk met verrassende âkernkwaliteitenâ: de in lengte (4.520 mm, +42 mm ten opzichte van zijn voorganger), breedte (1.817 mm, +78 mm), hoogte (1.418 mm, +9 mm), alsmede wielbasis (2.760 mm,
+35 mm) gegroeide afmetingen, komen in gelijke mate zowel de voor- als de achterinzittenden ten goede. Tevens is de bagageruimte met 25 liter gegroeid naar 460 liter. Wordt de 60/40 deelbare achterbankleuning omgeklapt, dan biedt de Touring op een vrijwel vlakke laadvloer niet minder dan 1.385 liter volume.

Innovatieve uitrusting voor een nog praktischer dagelijks gebruik Nog belangrijker dan de kille maten zijn veel innovaties in de uitrusting van de Touring die zijn dagelijkse, praktische gebruiksmogelijkheden duidelijk verruimen. Zo zwaait het rolscherm over de bagageruimte automatisch mee naar boven met het apart te openen achterraam, om zo het inladen gemakkelijker te maken. Eveneens bij het openen van de achterklep zwaait het rolscherm automatisch mee naar boven. Het achterwege laten van het reservewiel â de 3 Serie is met de Runflat-banden uitgerust â komt, behalve de veiligheid, zowel de gewichtsverlaging als ook het laadvolume ten goede. Dit laatste in de vorm van een extra opbergruimte onder de vloer van de bagageruimte. Deze vloer is optioneel als omkeerbare bodem leverbaar: aan een kant zijn dan bevestigingsogen te vinden om zware lading stevig vast te zetten, aan de andere kant is een kunststoffen afdekzeil bevestigd dat op de bekleding van de bagageruimte of over de bumper kan worden gelegd om krassen en vuil worden te voorkomen. Bovendien is onder de laadvloer een waterdichte, inklapbare opbergbox te vinden, waarin bijvoorbeeld natte laarzen op een schone manier kunnen worden vervoerd.

Zeker families kunnen zich op de nieuwe Touring verheugen De liefde voor verbeteringen aan zelfs het kleinste detail is eveneens achterin te vinden: zonneschermen bij de achterste portieren zijn in deze klasse net zo bijzonder als de apart in te stellen klimaatregeling. Voor het eerst biedt de 3 Serie de mogelijkheid, met Isofix-bevestigingen bij de rechtervoorstoel en de twee zitplaatsen aan weerszijden van de achterbank, om drie kinderen veilig mee te nemen in kinderzitjes met Isofix-bevestiging. De passagiersairbag is uitschakelbaar, zodat kinderzitjes ook tegen de rijrichting in kunnen worden vastgezet.

Panoramadak in Touring geeft Cabrio-gevoel
Tot de spreekwoordelijke veelzijdigheid van de 3 Serie Touring horen niet alleen praktische kanten, maar ook aangename kanten: met het panoramadak ondergaat de Touring welhaast een gedaanteverwisseling tot cabriolet. Met een lengte van 800 millimeter en een breedte van 745 millimeter schept het dak een waar cabrio-gevoel en laat in volledig geopende toestand zestig procent meer frisse lucht naar binnen.

Rijplezier en rijzekerheid op het hoogste niveau Maar de BMW 3 Serie Touring bekoort natuurlijk niet alleen door zijn dagelijkse gebruiksmogelijkheden. Hij is tegelijkertijd ook heel dynamisch. De gewichtsverdeling van bijna 50:50 over beide assen, de achterwielaandrijving, een lange wielbasis en korte overhangen voor en achter zijn ideale voorwaarden voor maximale wendbaarheid en rijveiligheid. Hierbij komt dat de voor de 3 Serie Sedan nieuw ontwikkelde aluminium vooras met dubbele kruiskoppeling vanzelfsprekend ook bij de Touring voor een uitgekiende balans tussen rijdynamiek en -comfort garant staat. De constructie zorgt voor een goede rechtuitstabiliteit en bijzonder weinig bandengeruis. Voor perfecte beweeglijkheid en een sportieve handling zorgt de lichtmetalen multilink-achteras. Hiermee is een precieze wielgeleiding en een zeer goed rijcomfort gewaarborgd.

Active Front Steering: uniek in zijn klasse
Ook leverbaar in de zescilindermodellen is BMWâs Active Front Steering. Op lage snelheden zorgt dit voor een zeer directe besturing, op hogere snelheden juist weer voor een indirectere besturing. Hiermee is het conflict tussen wendbaarheid, stabiliteit en comfort, zoals dat bij conventionele besturing bestaat, verleden tijd. En net als bij de BMW 3 Serie Sedan beschikt Active Front Steering ook bij de Touring over twee nieuwe, belangrijke functies: bij het remmen op oppervlakten met verschillende wrijvingscoëfficiënten stabiliseert het systeem de auto sneller en preciezer dan de bestuurder ooit zou kunnen door actief in te grijpen tijdens het sturen. Bij overstuur stuurt de actieve besturing bovendien zelfstandig tegen. De auto is hierdoor eenvoudiger, nauwkeuriger en soepeler te manoeuvreren en remingrepen en motorkoppel worden gereduceerd.

Nieuwste generatie DSC
Zekerheid komt ook van de nieuwste generatie DSC (Dynamische Stabiliteits Controle). Voor de zescilindermodellen is DSC bovendien voorzien van nuttige functies als droogremmen van de remschijven op natte wegen of extra remkracht door het vooraf aanleggen van de remblokken bij plotseling remmen. Ook terugrollen op een helling en het knikken bij langzaam afremmen wordt voortaan voorkomen.