Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
19 april 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.004106
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

1
Uw kenmerk

-
Onderwerp
Evaluatieverslag 2000-2004
Veiligheidsadviescommissie Schiphol (VACS)

Geachte voorzitter,

Bijgaand doe ik u in overeenstemming met artikel 28 van de Kaderwet adviescolleges het Evaluatieverslag van de VACS toekomen. Het verslag is door de Veiligheidsadviescommissie Schiphol (VACS) opgesteld en heeft betrekking op de taakvervulling in de genoemde periode.

Ter toelichting deel ik u het volgende mee.

De VACS is bij de Wet Luchtverkeer ingesteld voor onbepaalde tijd. De commissie heeft als taak mij gevraagd en ongevraagd te adviseren over de algemene veiligheidssituatie op en rondom de luchthaven Schiphol.

Enkele jaren geleden is de samenstelling en het takenpakket van de commissie aangepast. In die nieuwe opzet is de VACS op 1 januari 2003 van start gegaan. Met de brief van
17 september 2003, met kenmerk DGL/03.U01183, heb ik u geïnformeerd over deze aanpassingen. Met de commissie in haar nieuwe samenstelling is afgesproken dat een uitgebreidere en diepgaandere evaluatie in de loop van 2005 wordt uitgevoerd, gelijktijdig met de evaluatie van het Schipholbeleid. Op basis van die evaluatie, waarin de effectiviteit van de VACS centraal zal staan, wordt de positionering van de VACS na 2006 opnieuw bezien.
Voorliggend evaluatieverslag belicht vooral de periode na de doorstart en is, als opmaat naar de uitgebreidere evaluatie, beperkt van opzet gehouden.

Sinds het aantreden van de vernieuwde VACS zijn enkele opvallende verschillen met de VACS oude stijl aan te wijzen.
Op de eerste plaats heeft de commissie aan professionaliteit gewonnen. Door de verruiming van de faciliteiten kon meer externe deskundigheid ingehuurd worden, hetgeen heeft geleid tot goed onderbouwde adviezen over een breed scala van onderwerpen.
Ook is de VACS meer naar buiten getreden, onder meer door het actief contact leggen met de sectorpartijen op Schiphol en door het opzetten van een website, waar de adviezen op geplaatst worden. Hierdoor is de VACS bekender geworden bij de sectorpartijen en zijn de adviezen voor een breder publiek toegankelijk geworden.
Bovendien is er meer structuur in de relatie met de commissie gebracht, hetgeen heeft geleid tot meer contact met mijn ministerie, zowel op politiek als op ambtelijk niveau.

De VACS is sinds de nieuwe start zeer actief geweest. In het verslag wordt melding gemaakt van zes afgeronde adviezen en twee adviezen die in voorbereiding zijn. Bovendien zijn de voorbereidingen van het grote, vijfjaarlijkse veiligheidsonderzoek Schiphol afgerond en is de uitvoering van het onderzoek kort geleden van start gegaan.

De adviezen die de VACS in de afgelopen jaren heeft uitgebracht, hebben betrekking op een breed spectrum van veiligheidsaspecten, variërend van bestuurlijke onderwerpen tot de bedrijfsprocessen van de sectorpartijen op Schiphol.
Deze brede aanpak heeft bijgedragen aan een beter inzicht in het functioneren van de veiligheidsketen op Schiphol.
Vanwege de voor het Schipbeleid geldende randvoorwaarden zijn niet alle aan mij uitgebrachte adviezen beleidsmatig doorvertaald. In de komende uitgebreide evaluatie van het functioneren van de VACS zal op dit punt nader ingegaan worden.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw drs M.H. Schultz van Haegen