Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Mytylschool met spoed uitgebreid
De Utrechtse Mytylschool Ariane de Ranitz moet met spoed worden uitgebreid. Dat komt doordat de school met ingang van komend schooljaar een onverwacht sterke leerlingengroei laat zien. Het huidige gebouw zit vol en er kunnen er geen leerlingen meer geplaatst worden. Zonder extra huisvesting zouden dan minimaal 40 leerlingen, die door een onafhankelijke commissie aan de Mytylschool zijn toegewezen, geen wettelijk verplichte les kunnen volgen.

Ter oplossing van dit huisvestingsprobleem worden met ingang van schooljaar 2005-2006 voor zes leerlingengroepen schoolunits met een totale oppervlakte van 850 m² geplaatst bij het huige schoolgebouw aan de Blauwe Vogelweg 11. Naast leslokalen is voor deze gehandicapte leerlingen ruimte nodig voor nevenruimten, zoals verzorgingsruimten met rolstoeltoilet, behandelruimten en een personeelskamer. De hiermee gemoeide kosten bedragen circa ¤ 805.000 en worden ten laste gebracht van het huisvestingsprogramma onderwijs voor 2006.


2. Uitgifte grond aan begraafplaats St. Barbara Het college stemt in met de uitgifte van een strook grond langs de Prinsesselaan aan de Begraafplaats St. Barbara. Op deze strook grond was tot voor kort een post van de Dienst Stadsbeheer van de gemeente gevestigd. Door de verhuizing naar elders in de stad is deze strook vrijgekomen.

De Begraafplaats is al lang op zoek naar oplossingen voor haar parkeerprobleem met name tijdens grote begrafenissen. Tot op heden geldt hiervoor een parkeerontheffing voor de Prinsesselaan. Dit leidt tot onveilige verkeerssituaties. Doordat de parkeerontheffing kan komen te vervallen zal de huidige verkeerssituatie sterk verbeteren.

Omdat het de uitgifte van een strook grond betreft dat is gelegen in een belangrijk groengebied van de stad, zullen aanvullende voorwaarden worden gesteld aan de inrichting van dit parkeerterrein. De inrichting zal in nauw overleg tussen de gemeente en de Begraafplaats vorm krijgen, waarbij zoveel mogelijk rekening zal worden gehouden met het beheerplan Wilhelminapark. Zo zal de parkeerplaats worden ingericht met grastegels en bomen.


3. Herontwikkeling binnenterrein Boothstraat-Drift Er ligt een particulier initiatief om op het binnenterrein tussen Boothstraat en Drift 20 appartementen en een halfverdiepte parkeergarage voor 34 auto's te bouwen.

Het binnenterrein wordt op dit moment deels gebruikt voor opslag, stalling van auto's en tijdelijke studentenhuisvesting. Het terrein is permanent afgesloten voor het publiek via een automatisch hekwerk. Bij de herontwikkeling zullen twee in slechte staat verkerende panden worden gesloopt. Na realisatie van de nieuwbouwplannen ontstaan er twee semi-openbare pleintjes en wordt de monumentale achterzijde van de kerk in de Boothstraat weer zichtbaar.

Het college ziet de plannen als een kans om recht te doen aan de cultuurhistorische waarde van het binnenterrein. Besloten is om een Nota van Uitgangspunten op te stellen waarbij bekeken wordt onder welke voorwaarden de gemeente wil meewerken. Daarbij zal onder meer worden gelet op cultuurhistorische en milieuaspecten, parkeren en bereikbaarheid.


4. Gemeente wijst bezwaar koepelstichting Winkel van Sinkel af Het college van heeft het bezwaar van de (koepel)Stichting Festival- en Cultuurpaleis de Winkel van Sinkel op een afwijzing van een subsidieverzoek van de hand gewezen. In april 2004 deed de stichting een verzoek aan het college om te hulp te schieten bij een financieringstekort van de stichting. Dat zou -volgens de stichting- zijn ontstaan door een onbehoorlijke afhandeling van subsidieaanvragen voor 1995, 1996 en 1997. In november liet het college weten de claim van de stichting af te wijzen, aangezien er geen juridische gronden waren om de claim te honoreren. Tegen die afwijzing heeft de stichting bezwaar aangetekend. Dat bezwaar is volgens het college niet ontvankelijk, aangezien de afwijzing niet gebaseerd is op de Algemene Wet Bestuursrecht, maar een rechtshandeling is naar burgerlijk recht. Als de koepelstichting toch een verzoek zou willen doen om financiële ondersteuning, dan zou deze zich dienen te richten tot de gemeenteraad, die bevoegd is op het verzoek te beslissen.


5. Parkeergarage in Papendorp Zuid
De gemeente gaat akkoord met de bouw van een parkeergarage in combinatie met een bedrijfspand in Papendorp, in het deelgebied De Cope Zuid. Papendorp Zuid heeft op het moment een tekort aan parkeerplaatsen. Daarom wordt er nu geparkeerd in de openbare ruimte en op eigen terrein waar groen bedoeld is. De landschappelijke uitstraling, één van de visitekaartjes van Papendorp, wordt daarmee aangetast. Negatieve publiciteit over de parkeerproblemen schaadt het imago van Papendorp als top-kantorenlocatie.

Nu het zogeheten 'ABC mobiliteitsbeleid' van het rijk is afgeschaft, is onlangs door de gemeente voor Papendorp een ruimere parkeernorm vastgesteld, die het mogelijk maakt meer parkeerplaatsen te realiseren. Een projectontwikkelaar heeft de mogelijkheid onderzocht om op een kavel in De Cope Zuid (tussen Tiscali en Prismant) een parkeergarage te vestigen. Stedenbouwkundig is het mogelijk om er een mooie parkeergarage te realiseren met ongeveer 500 parkeerplaatsen, in combinatie met een bedrijfspand. Om de parkeergarage te kunnen bouwen moet een artikel 19 procedure (vrijstelling bestemmingsplan) gevolgd worden. Verwachting is dat de bouw in het eerste kwartaal van volgend jaar kan starten.


6. Resultaten inspraak As van Berlage
De Ruimtelijke Visie voor de As van Berlage blijft in hoofdzaak gelijk aan de conceptvisie, die eind 2004 in de inspraak is gebracht. Het college handhaaft de keuze voor een symmetrische ruimtelijke inrichting van de doorgaande route tussen de Marnixlaan en de gemeentegrens van Maarssen. Tijdens de inspraak zijn een flink aantal inspraakreacties binnengekomen met het verzoek om de parkeergelegenheid langs de as uit te breiden door het parkeren in de middenberm te handhaven. Uit stedenbouwkundige overwegingen kiest het college echter voor het zoveel mogelijk obstakelvrij houden van de middenberm, waarbij oude zichtlijnen worden hersteld. Wel komt het college tegemoet aan de wens om een doorsteek van de middenberm te handhaven ter hoogte van de ijssalon op de hoek Bernulfstraat/ Burgemeester van Tuyllkade. Op die manier wordt onnodig rijverkeer in de wijk voorkomen. Aan weerskanten van deze doorsteek blijven 2x 6 parkeerplaatsen gehandhaafd. Het aantal parkeerplaatsen wordt zo in totaliteit groter dan het huidige aantal parkeerplaatsen langs de as.

De visie zoals door het college vastgesteld, vormt een toetsingskader voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen op en langs de As van Berlage. Op korte termijn worden al enkele maatregelen genomen. Het gaat daarbij om het verwijderen van bussluizen en het ter plekke herstellen van parkeerplaatsen. Het opheffen van enkele doorsteken in de middenberm, het opheffen van parkeerplaatsen in de middenberm, het opheffen van de busbaan en het herstel van het tweerichtingsverkeer op de Van Egmontkade. Afhankelijk van de financiële bijdrage van het Bestuur Regio Utrecht wordt ook de busbaan op de Van Hoornekade opgeheven en het tweerichtingsverkeer hersteld.