Vereniging Nederlandse Gemeenten

Financiele compensatie voor problemen bij uitvoering frontoffice taken ind

Sinds april 2004 voeren de gemeenten verschillende frontoffice taken uit in de reguliere vreemdelingenprocedures, die voorheen bij de Vreemdelingendiensten lagen. Deze overgang heeft het afgelopen jaar tot verschillende problemen geleid bij gemeenten, vooral als gevolg van foutieve verblijfstitellevering door de IND die onjuiste gegevens in de GBA tot gevolg had. De VNG en de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) hebben in oktober 2004 een brief aan Minister Verdonk gestuurd, waarin de VNG heeft aangedrongen op een voortvarende aanpak van de problemen. Tevens heeft de VNG erop gewezen dat gemeenten ook financieel nadeel ondervinden van de ontstane problemen, als gevolg van de extra inspanningen om deze zoveel als mogelijk het hoofd te bieden.

De VNG heeft samen met de NVVB inmiddels naar aanleiding van deze brief overleg gevoerd met het Ministerie van Justitie. Hierbij is toegezegd dat de verschillende in de brief genoemde problemen met voortvarendheid zullen worden aangepakt. Zo zal de IND de communicatie aan gemeenten verbeteren en werkt zij inmiddels aan een project om in het verleden gemaakte fouten te herstellen (project Herstel Informatievoorziening & Performance, HIP). Bovendien is toegezegd dat indien gemeenten aantoonbare extra kosten hebben gemaakt als gevolg van het ontbreken van een goed systeem bij de IND en die toegerekend kunnen worden aan het proces zullen worden vergoed. Dat geldt bijvoorbeeld voor personele lasten als gevolg van extra inhuur. Gemeenten kunnen eventuele extra kosten, mits onderbouwd, op individuele basis indienen bij de contactpersoon bij de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND). De VNG raadt u aan om van deze mogelijkheid gebruik te maken indien uw gemeente het afgelopen jaar aantoonbare meerkosten heeft gemaakt.