Gemeente Rotterdam

Nr.70
19 april 2004

Gemeente goed te bereiken op 0800-1545

Servicenummer gemeente Rotterdam soepel van start

De gemeente Rotterdam is voortaan voor vragen en meldingen van het publiek 24 uur per dag, 7 dagen per week te bereiken op 0800-1545. Maandag 18 april om 7.15 uur werd het centrale telefoonnummer van de gemeente gelanceerd. De eerste dag verliep zonder problemen. Het aantal telefoontjes lag de eerste dag op ruim 900. Verwachting is dat dit uiteindelijk oploopt tot ongeveer 2500 per dag.

Goede achtervang
De eerste dag verliep zonder noemenswaardige problemen; de techniek werkte, het opnemen ging veelal binnen 20 seconden en ook het doorverbinden naar de backoffice verliep goed. In de eerste weken kan het call center met ingewikkelde vragen terugvallen op een aantal medewerkers van de gemeente Rotterdam. Op deze manier waarborgt de gemeente dat bellers zo goed mogelijk worden geholpen. Het hele proces wordt kritisch gevolgd, zodat technische en inhoudelijke verbeteringen snel kunnen worden doorgevoerd.

Brede dienstverlening
De gemeente Rotterdam werkt aan betere dienstverlening. Een belangrijke verbeteractie is de telefonische bereikbaarheid via 0800-1545, het centrale 24-uurs nummer van de gemeente Rotterdam. Hier kan iedereen terecht met vragen over producten en diensten van de gemeente, met meldingen over de buitenruimte en met suggesties of klachten. De zakelijke contacten en contacten over lopende (dossiergebonden) zaken gaan niet via het call center. Naast telefonische loket werkt de gemeente aan meer dienstverlening via internet en de zogeheten Stadswinkels. De eerste Stadswinkels zullen nog dit jaar worden geopend. Het idee achter gemeentelijke diensten en producten via telefoon en internet aan te bieden is dat burgers en ondernemers steeds meer de keuze hebben uit het middel en het moment dat hen schikt. Van de frontoffices www.rotterdam.nl en 0800-1545 kunnen zij 7 dagen per week, 24 uur per dag gebruikmaken.

Noot voor de redactie/