Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT)

universiteiten bij aan onze economie?

19 april 2005: Hoe dragen universiteiten bij aan onze economie?

Persbericht van de AWT

Onderzoeksproces minstens zo belangrijk als onderzoeksresultaten.

Hoe dragen universiteiten bij aan onze economie?

Onderzoek verrichten aan de universiteit draagt bij aan de ontwikkeling van essentiële vaardigheden van onderzoekers. Deze onderzoekscompetenties zijn van groot economisch belang. Wil men de economische betekenis van universitair onderzoek goed in kaart brengen, dan mag men de waarde van deze onderzoeksvaardigheden niet uit het oog verliezen. Daarnaast moet uiteraard ook gekeken worden naar de economische waarde van de onderzoeksuitkomsten zelf. Dit zegt de Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT) in zijn advies De waarde van weten' aan de ministers van OCW en EZ.

Onderzoeksresultaten uit universitair onderzoek kunnen door bedrijven worden gebruikt voor innovatie. Daarnaast levert het onderzoeksproces vaardigheden bij onderzoekers op. Joop Sistermans, voorzitter van de AWT: De ontwikkeling van competenties via universitair onderzoek is minstens zo belangrijk voor de Nederlandse economie als de benutting van concrete resultaten uit dit onderzoek in innovaties.'

Meten draagt bij aan maatschappelijke verantwoording

Universitair onderzoek wordt voor een belangrijk deel gefinancierd uit publieke middelen. Vragen naar de maatschappelijke opbrengsten van die middelen mogen niet ontlopen worden, ook al zijn ze niet eenvoudig te beantwoorden. Het is belangrijk dat publieke uitgaven worden verantwoord, dat publieke middelen efficiënt worden ingezet en dat er draagvlak voor de besteding is. Het inzichtelijk maken van de opbrengsten van universitair onderzoek vindt de AWT een taak van de universiteiten zelf. De AWT ziet een coördinerende rol op dit terrein als een concrete invulling van Science System Assessment', een functie die recent bij het Rathenau Instituut is neergelegd.

Veelheid aan methoden inzetten

Om een goed inzicht te krijgen in de economische betekenis van universitair onderzoek is het belangrijk om een breed palet aan methoden te gebruiken. Om een volledig beeld te krijgen, moet niet alleen gesteund worden op kwantitatieve methoden om rendementen te berekenen. Het is belangrijk om ook inzicht te ontwikkelen in de mechanismen die de richting van het onderzoek sturen en in het belang van netwerken rond onderzoek. Alleen dan is het mogelijk om enige grip te krijgen op de factoren die de economische betekenis van universitair onderzoek bepalen.

Beleid op basis van cijfers te beperkt

De AWT waarschuwt dat pogingen om de economische waarde van onderzoek in cijfers te vatten, kunnen leiden tot uitvergroting van gemakkelijk meetbare aspecten en onderbelichting van andere. Beleid dat hierop is gebaseerd kan leiden tot sturing in de verkeerde richting. Het is daarom belangrijk dat men om te komen tot beleidskeuzes een brede blik hanteert.

AWT benadruk het belang van kennis als vermogen'

In eerdere adviezen heeft de AWT reeds gepleit voor meer aandacht en nadruk in het wetenschaps- en innovatie beleid voor kennis als vermogen', de competenties en vaardigheden van onderzoekers die via het verrichten van onderzoek worden opgedaan. De AWT stelt kennis als vermogen' naast kennis als product', de concrete resultaten en de publiek toegankelijke kennis die uit onderzoeksprojecten komen. Kennis als vermogen wordt in een veelheid van werksituaties, binnen en buiten de universiteit, te gelde' gemaakt. Om de economische betekenis van kennis als vermogen te achterhalen, is meer inzicht in netwerkvorming rond universitair onderzoek en in verspreiding van onderzoeksvaardigheden via de arbeidsmarkt noodzakelijk.